Muisteluhetket

Valmiita tulostettavia tuokiosuunnitelmia kerätään vasemmalla näkyvän Valmiita tuokioita -nappulan alle.

Ideoita eri sukupolvien yhteisiin muisteluhetkiin
•  leivonta-, ruuanlaitto- ja säilömistyöpajat
•  perinneruokapäivät, jossa ruokia maistellaan ja ikäihmiset kertovat lapsuutensa ruokailutavoista ja ruoan valmistuksesta
•  vapaamuotoiset jutteluhetket esineiden ja valokuvien äärellä. Lapsi voi tuoda oman lelunsa ja vanhoista leluista etsitään kuvia netistä ellei sellaista ole muuten saatavissa.
Vahvikkeen lelu- ja leikkikuvat. 

Kysymyksiä vanhemman ikäpolven edustajalle    
 Frågor till den äldre generationen

Yhteistyötä voivat tehdä järjestöt, kylä-, kaupunginosa- ja asukasyhdistykset, päiväkodit, koulut, palvelutalot, kunnan senioritoiminta ja yritykset.

 

Muistelukysymyksiä ja -kortteja
Kysymys- ja kuvakortit ovat hyvä tuki muisteluhetkelle. Ne on helppo ottaa käyttöön myös spontaanisti, kun hetki on sopiva. Itse tehtäviä muistelukortteja, myynnissä olevia,

Muistelukysymyksiä seniorikerhoon
Teman för seniorklubbens minnesdiskussioner

Kysymyksiä nukkekotileikeistä 
  Frågor om dockskåpslekar

Käsin kosketeltavat muistot -sarja:
     1. Lapsuuden lelut ja leikit (kuva>)
    
  Berörande minnen: Barndomens leksaker och lekar 
     2. Lapsuuden pelit, pelaaminen ja leikkiminen (kuva >) 
    
  Berörande minnen: Barndomens spel att spela och leka
     3. Muistoja kansakoulusta -aineistoon sisältyy ideoita käsillä tekemiseen, tieto- ja
     kysymyskortteja sekä 16 valokuvan sarja. Lyhyitä kansakouluaiheisia videoita
       Berörande minnen: Minnen från folkskolan
          

Muistoissamme 50-luku -kirjaan liittyvät  Kysymyskortit

Perinneruokakortit: 80 suomalaisen perinneruoan nimeä (kuva >) sekä 18 sivun infopaketti Suomalaiset perinneruuat: tietoa ruokien valmistamisesta ja siitä, missä päin Suomea kutakin on valmistettu
Suomen maakuntaleivät

Apteekkiaiheisia kysymyksiä

 

Larppaaminen ja roolipelaaminen
Eri vuosikymmenten tapahtumia voidaan nostaa mieleen pukeutumalla tuon ajanjakson asusteisiin ja toimimalla sille aikakaudelle tyypilliseen tapaan. Näin voidaan järjestää esim. eri vuosikymmenten tansseja, puhdetyöiltoja (matonkuteiden leikkuu, kehruu, varpuvispilän kuorinta), kansakoulun laulu- ja kaunokirjoitustunteja.