Kirjaimet, tavut, sanat
Kirjain-, tavu- ja sanapelit aktivoivat mielikuvitusta, ylläpitävät sanavarastoa ja lukutaitoa, parantavat keskittymiskykyä, toimivat muistiharjoitusten apuvälineenä sekä eri-ikäisten ja eri kuntoisten ihmisten hauskana yhdessäolomuotona.
Monenlaisia sana-, tavu- ja kirjainpelejä on myynnissä, mutta erittäin hyviä pelejä voi myös rakentaa itse pienellä vaivalla ja halvalla: tulostettavat kirjainkortit (3 sivua), taivutettavat ja liimattavatkohoaakkoset (11 sivua), ISOT TERVEYSAAKKOSET (56 sivua, leikkaa logot pois).
Kirjaimet
- Yksinkertaisin kirjainpeli on koota irrallisista kirjaimista sanoja. Jos kirjaimet tarttuvat toisiinsa tai alustaan väkäsillä tai magneeteilla, paloja on helpompi käsitellä. Kumimainen liukuestemattokin auttaa palasia pysymään paikoillaan.
Sanahaku ja sen ratkaisu; muodosta 16 kirjaimesta yli 50 sanaa.
- Sanansaalistus-pelissä rakennetaan sanoja 9-16 kirjaimesta yksin tai yhdessä (kuva >).
- Sanojen kokoamista haastavampi tehtävä on muodostaa irrallisista kirjaimista sanaristikoita.
- Kirjainkilpa on kahden joukkueen välinen aivojumppakisa (kuva >)
- Reino Helismaa pelasi lastensa kanssa itse keksimäänsä sanakisaa. Isä antoi sanan, ja lasten piti keksiä samoista kirjaimista kymmenessä minuutissa mahdollisimman monta sanaa. Lähtösana voi liittyä ryhmäkokoontumisen teemaan, ajankohtaiseen aiheeseen tai ryhmää yhdistävään asiaan. Keksiminen sopii yksilö- ja joukkuekilpailuksi, mutta myös ajankuluksi. Tehtävään tarvitaan kynä ja paperia.
- Aakkospeli keksitään sanoja erilaisista kategorioista. Peli voidaan toteuttaa myös niin, että tehdään vähintään 10cm kanttiinsa kirjainkortit, jotka laitetaan maalarinteipillä tai sinitarralla lattiaan kiinni.
Kaikkien osallistujien tulee olla kirjaimista yhtä kaukana. Kun keksittävä sana on lausuttu, vuorossa oleva pelaaja yrittää heittää hernepussin haluamansa kirjaimen päälle. Hänen on keksittävä vastaus, joka alkaa sillä kirjaimella, joka on lähinnä hernepussia.
- Kirjain- ja kysymyspeli (kuva oikealla)
- Senat sakaisin: tuttujen sanojen kirjaimet sekoitetaan ja kirjainryhmistäyritetään muodostaa alkuperäisetsanat: Muodosta kirjaimista leipä (18 kpl); sama, mutta isommat kirjaimet ja vain suomalaisia leipiä, sama mutta ulkomaisia leipiä (6 kpl)
- Elämäntarinan rakentaminen kirjainpelinä on hauskaa, yhteistä aivojumppaa, joka sopii kaiken ikäisille.
- Tarinan rakentaminen
- Eri aiheisten ajankohtaisten tai itselle tärkeiden sanojen aakkostaminen eli aakkosjärjestykseen laittaminen joko irrallisia sanakortteja liikuttelemalla tai paperilla olevaan luetteloon merkitsemällä: Aakkosta tyttöjen nimiä. Tähän tehtävään sopivat hyvin esimerkiksi omaisten nimet.
Anagrammit
Vaativaa aivojumppaa on ratkaista anagrammeja. Sellaisen voi rakentaa Arrakin sivustolla. Voit tulostaa irtokirjaimet ratkaisemisen avuksi.
- Eduskuntavaali-anagrammit
- Joululaulu-anagrammit
- Liikenne
- Miltä paikkakunnalta henkilöt ovat kotoisin (vastaukset)
- Näyttelijöitä Kuka nais- tai miesnäyttelijä? På svenska: Vem är skadespelaren?
- Presidentinvaalit
- Ratkaise kysymykset ja vastaa
- Syksyn sato
- Talviolympialaiset
- Urheilija-anagrammit
- Vartalon osia
Tavut
Hauska tavupeli syntyy, kun kirjoitat pahvisuikaleille tai lapuille tuttujen sanojen tavuja. Lappuja on helpompi käsitellä, jos ne liimataan paksummalle pohjalle (laatikkopahvi, kansipahvi, solumuovi, styrox). Eriaiheiset tavusarjat voi tulostaa eri värisille papereille, jos haluaa etteivät ne sekoitu keskenään. Vaikeusasteita voi vaihdella sopimalla pelataanko tavuilla vai sanojen ensimmäisillä kirjaimilla, pitämällä kortit pöydällä oikeinpäin tai nurinpäin sekä valitsemalla käyttöön kaikki kortit tai vain kaksikirjaimiset.
Eri aiheisia tavusarjoja
- Kalalajit, ohje
- Kalastusvalineet, ohje
- Kesää ennustavat tavupalat
- Kukat
- Satokauden tavupalat
- Sauna
- Yleinen tavupeli
Pudotuspeli
Levitä tavut pöydälle nurinpäin. Käännä yksi tavu esiin. Jokainen pelaaja keksii vuorollaan sanan, joka alkaa noilla kirjaimilla tai tavulla. Se putoaa pelistä, joka ei keksi uutta sanaa.
Viimeksi jäljelle jäänyt saa kortin itselleen ja uusi kortti käännetään näkyviin. Eniten kortteja kerännyt voittaa.
Alkukirjaimet
Levitä tavut pöydälle. Jokainen pelaaja ottaa vuorollaan yhden kortin ja keksii sanan, joka alkaa kortin kirjaimilla tai tavulla.
Esim. LA laulaa, lattia, lama, Laila, laatu; KER kerma, kertoa, kerä, Kerttu
Tarina
Levitä tavut pöydälle. Jokainen pelaaja valitsee vuorollaan yhden kortin ja keksii sanan, joka alkaa kortin kirjaimilla (tai tavulla). Jokaisen sanan on liityttävä edellisiin niin, että syntyy tarinaa. Se, joka ei pysty jatkamaan lausetta, sanoo Piste. Seuraava pelaaja saa aloittaa uuden lauseen. Muistiharjoituksena voidaan välillä toistaa siihenastinen tarina. Mitä hullumpi tarina, sitä helpompi se on muistaa.
Esim. ÄI äidin KI kissa LI lipitti KAH kahvia LAU lautaselta…
Sanat
Jaa jokaiselle pelaajalle viisi tavua ja levitä loput pöydälle. Kukin pelaaja muodostaa vuorollaan sanan yhdistämällä oman ja pöydältä nostamansa tavun. Tavun joutuu nostamaan itselleen ellei saa muodostetuksi sanaa. Voittaja on se, jonka kortit loppuvat ensin. Valmiit sanat jätetään pöydälle näkyviin.
Esim. LEH-MÄ, SU-LO, KET-TU, KIS-SA, RU-NO,
Noppapeleinä
Noppapelien ohjeet
Tulosta pelipohjat (koko mieluiten A3):kaksikirjaimiset tavut, kolmikirjaimiset tavut, Niminoppapeli, Tietonoppapeli
Järjestä tavut
Näissä tehtävissä tavut on sekoitettu ja ne pitää laittaa oikeaan järjestykseen.Tehtävä on haastavin, jos sanat pitää ratkaista kuulon perusteella toisen lukemana ja helpoin, jos saa kynällä merkitä paperille tavujen rajat.
Joululauluja tavuittain (ohje ja tavuja)
Aivojumppa kaksi tavuisilla sanoilla
Aivoja haastava leikkimielinen ja hauska tehtävä sopii hyvin ryhmätoimintaan, eikä siinä tarvita materiaalia.
Aivojumppa kaksitavuisilla sanoilla
Sanat
Aivoverryttely
Aivoverryttely (18 kysymystä) Tämä harjoitus sopii muistisairaille. Sen voi tehdä haastattelemalla tai kirjoitustehtävänä; yksin tai pareittain. Hyvämuististen osallistujien ryhmässä voidaan kilpailla kelloa vastaan: kuinka nopeasti saat kaikki ruudut täyteen?
Sanaletka
Sanaletka sopii rennoksi välipalaksi vaikka aurinkoa ottaessa tai kahvipöydässä. Joku sanoo ensimmäisen sanan. Toinen keksii sanan, joka alkaa ensimmäisen sanan viimeisellä kirjaimella. Seuraava aloittaa uuden sanan edellisen sanotun sanan viimeisellä kirjaimella jne. Sanojen ei tarvitse mitenkään liittyä toisiinsa vaan ne voivat olla mitä tahansa. Tasaväkisessä porukassa voidaan edetä istumajärjestyksessä, mutta muuten se voi sanoa, jolle ensimmäisenä tulee mieleen.
Samalla kirjaimella alkavat sanat
Tämä tehtävä sopii yksinään, pareittain tai ryhmässä tehtäväksi. Tämän voi yhdistää nettisurffailun harjoitteluun: sallitaan netin hakutoimintojen käyttö sanojen etsimisessä.
- Keksi eri kirjaimilla alkavia sanoja: kaupunki, maa, henkilö ja kasvi tai eläin
- Keksi eri kirjaimilla alkavia sanoja: työkalu, nähtävyys, leivonnainen ja tekstiili
- Keksi eri kirjaimilla alkavia sanoja: ajoneuvo tai automerkki, yritys, poliitikko ja tauti
- Keksi sanoja: Huhtikuu
Keksi kuvasta K-kirjaimella alkavia sanoja aiheena keittiö
Sanojen järjestäminen ja lajittelu
Kaikkia sanakortteja (mm. Yhdyssanat-otsikon alta) voi käyttää järjestämis- ja luokittelutehtäviin. Jos tulostat kaksi samanlaista korttisarjaa (toinen pastelliväriselle paperille) ja leikkaat korteiksi vain toisen sarjan, voidaan irtokortteja järjestää pöydälle ehjissä papereissa olevien sanojen päälle. Hyvä tehtävä on myös sanakorttien laittaminen aakkosjärjestykseen.
Yhdyssanat
- Keksi hammas-alkuisia yhdyssanoja.
- Eläimet Näytä 21 ratkaistavaa eläintehtävää tietokoneen näytöltä tai heijasta valkokankaalle tai tulosta ja leikkaa kuvat, tai tulosta ja leikkaa kuvat nimineen tai tulosta ja leikkaa eläinten nimet
- Ihmiset Näytä kuvapareina 21 erilaista ihmistä kuvaavaa yhdyssanaa tietokoneen näytöltä tai heijasta valkokankaalle tai tulosta ja leikkaa kuvat tai tulosta ja leikkaa kuvat nimineen tai tulosta ja leikkaa ihmisiä kuvaavat sanat. Sanallisia vihjeitä tähän visaan
- Apetta aivoille ruoka-aiheisia tehtäviä: Yhdistä nimi ja asia (ratkaisu), Yhdistä paikka ja ruoka (ratkaisu), Kuvasanavihje: Kuvista yhdyssana
Noppaperhosen Yhdistä sanoja -kirjainpelejä: Sikin-Sokin Eläimet, Sikin-Sokin Kasvit, Sikin-Sokin Puut
Sananselityspelit
Apetta aivoille (ohjeita): Sananselitys,
Synonyymit ja vastakohdat
- Keksi sanoille synonyymeja (26 tuttua sanaa): ratkaisuja
- Keksi synonyymejä (20 sanaa)
- Keksi vastakohtia (20 sanaa) Vastakohtasanoista voi tehdä kortit, joissa sana ja sen vastakohta ovat eri puolilla korttia. Kortit sopivat ikäpolvien välisiin kisoihin. Voidaan joko hakea vastakohtasanaa tai sanan selitystä.