Aivojumppa

Aivojumppa on aivoille yhtä tärkeää kuin lihasjumppa lihaksille. Pysyäkseen hyvässä kunnossa aivot tarvitsevat riittävästi sosiaalista, kiinnostavaa ja haastavaa tekemistä. Vahvikkeen Pelit-osiosta löytyy myös aivojumppaan sopivia pelejä, jotka asettavat kognitiivisia haasteita: niissä tarvitaan sääntöjä, tekniikkaa, taktiikkaa ja reagointia.
Muistisairaan aivojumppaajan kohdalla on tärkeää eliminoida häiriötekijät kuten taustaäänet, ohikulkijat, huono valaistus tai kirkkaan valkoinen pöytä. Käytä kellertävän tai oranssin sävyisiä pöytäliinoja tai aluskartonkeja. Ohjaajan aivojumpasta käy sopivien apukysymysten keksiminen: anna sellaisia vinkkejä, että aivojumppaajalle jää itselleen riittävästi keksittävää.

 

Muistikuntoutus, muistijumppa
Muistin kuntouttamisessa voidaan käyttää kuvia tavallisista arjen esineistä vuosien takaa. VTKL on tuottanut tällaisen 60 kuvan sarjan selostusvihkoineen ja kuvat löytyvät myös Vahvikkeen kuvapankista (kirjoita Haku-kenttään: vuosien takaa). Hyviä ovat myös kuvat tutuista arkisista toiminnoista kuten silittäminen, ostoksilla käynti, ruoan valmistaminen, puutarhanhoito. Kuvista voi koota muistipelin eli memory-kortit. Näistä tarkemmin vahvikkeen Pelit-laatikossa. Muistiharjoitus kuvasta

Keski-Suomen Muistiyhdistyksen MUIKKU-laatikko sisältää DVD:lle tallennettua muistikuntoutusmateriaalia: ohjaajan opas (tietoa ryhmätoiminnan ohjaamisesta), 22 teemaan liittyen yleis- ja perinnetietoa, sananlaskuja, kaskuja, sanontoja, tietovisailuja, laulu- ja lähdevinkkejä yms. (201 s.), 32 valmista toimintatuokiota teemoihin liittyviä sekä opinnäytetyön aiheesta.

Muistiliitto on yhteistyössä terveysalan toimijoiden kanssa kehittänyt tietokoneella pelattavia muistia harjoituttavia pelejä: Muisti avaruusseikkailu

Papunetilla on useita tietokoneella tai tabletilla pelattavia aivojumppapelejä: (palapelit, kolopalapelit, sudokut, dominot, sanadominot, muistipelit)

Miina Sillanpään säätiön Muistiluurissa on kehitetty kognitiivista toimintakykyä edistäviä FORAMEN-harjoituksia: Jätkänshakki eli ristinolla, numeroiden mieleenpainaminen,

Memoera on Suomessa kehitetty tietotekniikkalaite, joka toimii kosketusnäytöllä (kuva >). Se sisältää paljon aktivoivia ja viihdyttäviä tehtäviä. Memoeran voi tilata ilmaiseen kokeilukäyttöön 14 vuorokauden ajaksi. Siihen voi myös tutustua monen muistiyhdistyksen toimipaikassa.

Kouvolan seudun Muisti ry:n tulostettavaa aivojumppaa (6 sivua)

 

Korttipelit
Pasianssi on vanha, yksinpelattava korttipeli, johon löytyy monenlaisia ja monentasoisia ohjeita.
Bridge on yksi maailman suosituimmista korttipeleistä. Se on neljän hengen vaativa taktiikkapeli, jota on pelattu jo 1800-luvulla. Tietoa säännöistä ja eri paikkakunnilla toimivista bridgekerhoista löytyy Suomen Bridgeliiton (SBL) nettisivustolta.

Pulmapelit

  • Tangram on erittäin vanha aivojumppapeli. Siinä on seitsemän samanväristä palasta, jotka muodostavat neliön (kuvassa). Paloista voi rakentaa mallipiirrosten mukaisia kuvioita. Tangramia myydään puisena ja muovisena, mutta sen voi itsekin leikata pahvista. Pahvista saa ilmaiset palat isollekin ryhmälle. Voit järjestää yksilö- ja ryhmäkilpailuja.
  • Tangramin tapaisia pelejä on myös monivärisinä. Vieressä yksi esimerkki. 
  • Kolmiulotteisia puisia pulmapelejä löytyy kymmeniä erilaisia (kuvassa kissan kilkuttimet>). Samoin metallilangasta taivuteltuja. Kissan kilkuttimessa roikkuvat napit tai puupalat yritetään ujuttaa samaan lenkkiin. Kuva: Kansallismuseo
  • Tulostettava Tetris   (mallipalat>)
    Tulostettavasta Tetriksestä voi tehdä magneettiversion. Magneettilevystä leikattuja paloja on helppo käsitellä ja ne pysyvät hyvin paikoillaan A3-kokoisessa metallisessa ilmoitustaulussa
    (kuva).
    Porukka-Tetriksessä jokainen vuorollaan laittaa yhden palan. Ohjaaja pitää palanippua kädessään tai palat nostetaan kiertävästä kupissa.  Alusta kiertää ympäri pöytää ja lopuksi lasketaan, montako tyhjää ruutua jää. (idea ja kuva Tiina Vieraankivi)
  • 10 tulitikkupähkinää 5-18 tulitikulla tai hammastikulla (kuva>)
  • Pulmapelit sopivat hyvin isovanhempien ja lastenlasten väliseen kisailuun.

Sanat, tavut ja kirjaimet

Monenlaisia sana-, tavu- ja kirjainpelejä on myynnissä, mutta erittäin hyviä pelejä voi myös rakentaa itse pienellä vaivalla ja halvalla. Sana-, tavu- ja kirjainpelit aktivoivat mielikuvitusta, ylläpitävät sanavarastoa ja lukutaitoa, parantavat keskittymiskykyä, toimivat muistiharjoitusten apuvälineenä sekä eri-ikäisten ja eri kuntoisten ihmisten hauskana yhdessäolomuotona.

Kirjainpelit                      Tulostettavat kirjainkortit, taivutettavat ja liimattavat kohoaakkoset

  • Yksinkertaisin kirjainpeli on koota irrallisista kirjaimista sanoja. Jos kirjaimet tarttuvat toisiinsa tai alustaan väkäsillä tai magneeteilla, paloja on helpompi käsitellä. Kumimainen liukuestemattokin auttaa palasia pysymään paikoillaan.
  • Sanansaalistus-pelissä rakennetaan sanoja 9-16 kirjaimesta yksin tai yhdessä (kuva >).
  • Sanojen kokoamista haastavampi tehtävä on muodostaa irrallisista kirjaimista sanaristikoita.
  • Voidaan valita lähtökohdaksi mikä tahansa sana, josta yritetään keksiä mahdollisimman monta uutta sanaa. Lähtösana voi liittyä ryhmäkokoontumisen teemaan, ajankohtaiseen aiheeseen tai ryhmää yhdistävään asiaan. Keksiminen sopii yksilö- ja joukkuekilpailuksi, mutta myös ajankuluksi. Tehtävään tarvitaan kynä ja paperia. 
  • Aakkospelissä keksitään sanoja erilaisista kategorioista. Peli voidaan toteuttaa myös niin, että tehdään vähintään 10cm kanttiinsa kirjainkortit, jotka laitetaan maalarinteipillä tai sinitarralla lattiaan kiinni. Kaikkien osallistujien tulee olla kirjaimista yhtä kaukana. Kun keksittävä sana on lausuttu, vuorossa oleva pelaaja yrittää heittää hernepussin haluamansa kirjaimen päälle. Hänen on keksittävä vastaus, joka alkaa sillä kirjaimella, joka on lähinnä hernepussia.
  • Kirjain- ja kysymyspeli (kuva oikealla)
  • Senat sakaisin: tuttujen sanojen kirjaimet sekoitetaan ja kirjainryhmistä yritetään muodostaa alkuperäiset sanat. 
  • Elämäntarinan rakentaminen kirjainpelinä on hauskaa, yhteistä aivojumppaa, joka sopii kaiken ikäisille.
  • Tarinan rakentaminen
  • Kingo eli kirjainbingo sopii 2-6 pelaajalle. Jokaisella pelaajalla on ruudullinen pelilauta, jossa on yhtä monta kuvaa sekä kuvallisten ruutujen lukumäärän verran peittonappuloita. Voit rakentaa laudat käyttämällä em Aakkospelin aiheluetteloa apuna. Aiheet voi laittaa pelkkinä sanoina tai myös kuvina. Pelaaja valitsee omalta laudaltaan aiheen ja nostaa kirjaimen. Hänen tehtävänsä on keksiä saamallaan kirjaimella alkava sana, joka vastaa valittua aihetta. Jos hän keksii, saa hän peittää kuvan ja vuoro siirtyy seuraavalle. Pelissä pyritään täyttämään oma laudan kaikki kuvat mahdollisimman nopeasti. Kun laudan kaikki kuvat on peitetty, se on Kingo.

Vaativaa aivojumppaa on anagrammien ratkaiseminen. Niitä voi rakentaa Arrakin sivustolla. Tässä pari valmista: Eduskuntavaali-anagrammit  Joululaulu-anagrammit, Urheilija-anagrammit

Tavupelit

Hauska tavupeli syntyy, kun kirjoitat pahvisuikaleille tai lapuille tuttujen sanojen tavuja. Lappuja on helpompi käsitellä, jos ne liimataan paksummalle pohjalle (laatikkopahvi, kansipahvi, solumuovi, styrox). Eriaiheiset tavusarjat voi tulostaa eri värisille papereille, jos haluaa etteivät ne sekoitu keskenään. Vaikeusasteita voi vaihdella sopimalla pelataanko tavuilla vai sanojen ensimmäisillä kirjaimilla, pitämällä kortit pöydällä oikeinpäin tai nurinpäin sekä valitsemalla käyttöön kaikki kortit tai vain kaksikirjaimiset. Tavusarjoja: Kalalajit Kalastusvalineet(ohjeet edellisiin)Sauna Yleinen tavupeli, Kesää ennustavat tavupalat, Kukat, Satokauden tavupalat

Pudotuspeli
Levitä tavut pöydälle nurinpäin. Käännä yksi tavu esiin. Jokainen pelaaja keksii vuorollaan sanan, joka alkaa noilla kirjaimilla tai tavulla. Se putoaa pelistä, joka ei keksi uutta sanaa.
Viimeksi jäljelle jäänyt saa kortin itselleen ja uusi kortti käännetään näkyviin. Eniten kortteja kerännyt voittaa.

Alkukirjaimet
Levitä tavut pöydälle. Jokainen pelaaja ottaa vuorollaan yhden kortin ja keksii sanan, joka alkaa kortin kirjaimilla tai tavulla.
Esim. LA laulaa, lattia, lama, Laila, laatu;   KER kerma, kertoa, kerä, Kerttu

Tarina
Levitä tavut pöydälle. Jokainen pelaaja valitsee vuorollaan yhden kortin ja keksii sanan, joka alkaa kortin kirjaimilla (tai tavulla). Jokaisen sanan on liityttävä edellisiin niin, että syntyy tarinaa. Se, joka ei pysty jatkamaan lausetta, sanoo Piste. Seuraava pelaaja saa aloittaa uuden lauseen. Muistiharjoituksena voidaan välillä toistaa siihenastinen tarina. Mitä hullumpi tarina, sitä helpompi se on muistaa.
Esim. ÄI äidin KI kissa LI lipitti KAH kahvia LAU lautaselta...

Sanat
Jaa jokaiselle pelaajalle viisi tavua ja levitä loput pöydälle. Kukin pelaaja muodostaa vuorollaan sanan yhdistämällä oman ja pöydältä nostamansa tavun. Tavun joutuu nostamaan itselleen ellei saa muodostetuksi sanaa. Voittaja on se, jonka kortit loppuvat ensin. Valmiit sanat jätetään pöydälle näkyviin.
Esim. LEH-MÄ, SU-LO, KET-TU, KIS-SA, RU-NO,

Noppapeleinä                           Noppapelien ohjeet
Tulosta pelipohjat (koko mieluiten A3): kaksikirjaimiset tavut, kolmikirjaimiset tavut, Niminoppapeli, Tietonoppapeli      

           

Joululauluja tavuittain (ohje ja tavuja)

 

Sananlaskut

  • Tee kortit, joissa on sananlaskun alku tai loppu. Lauseet täydennetään ulkomuistista. Valitse täältä: suomalaisia sananlaskuja.
  • Sananlaskuihin voi täydentää puuttuvia sanoja: täydennä sananlaskuja,  oikeat vastaukset. Alkuperäisten sanojen tilalle voi keksiä vielä parempia ja kuvaavampia.  
  • Sananlaskuja voi yrittää selittää itselleenkin; niiden selittämisestä voi järjestää kilpailuja ja ryhmässä voidaan yhdessä keksiä hyviä selityksiä. Voidaan sopia, haetaanko perinteistä selitystä vai keksitään kokonaan uusia.  
  • Kalastukseen liittyviä sanontoja
  • Ukinkontin Wanhan ajan sananlaskut -kirjanen

Arvoitukset ja vertaukset

Ukinkontin taskuun mahtuvat Wanhan ajan arvoitukset -kirjanen ja Wanhan ajan vertaukset -kirjanen (molemmissa 80kpl)

 

Sanaristikot

Ryhmässä voi tehdä yhteistä aivojumppaa, kun tulostaa sanaristikon piirtoheitinkalvolle, mikäli piirtoheitin on käytössä tai heijastaa tykillä suureksi suoraan netistä tai kuvaprojektorilla päivän lehdestä. Piirtoheitinkalvolle kannattaa käyttää vesiliukoista tussia. Netistä löytyy eri tasoisia sanaristikoita ja sudokuja. Tässä tulostettava talvinen sanaristikko sekä kaksi Kalevala-aiheista ristikkoa. Metro-lehden ristikoita (kuva) on netissä käytettävissä satoja ja niitäkin voi tulostaa.

Numerot

Sudoku
Japanista kotoisin oleva logiikkapeli, jossa tarvitaan vain paperia ja kynä. Tehtävänä on täyttää 9x9-ruudukko niin, että numerot 1-9 löytyvät sekä kustakin pienestä ruudukosta että ison ruudukon kaikilta vaaka- ja pystyriveiltä vain yhden kerran.
Netistä löytyy monentasoisia sudokuja, joita voi tulostaa.

Laske noppat
Sopii myös muistisairaille; hyvin pienellä avustuksella pysyvät mukana. Ohjeet ja numeroruudukot

Numeropähkinät
Ratkaise, mitä numeroa kukin eläin edustaa (10 tehtävää ja vastaukset)   

 

Visailut ja tietokilpailut                                                                                  
Koivula, Kirsti (2010): Virtaa visailusta
Tietovisa  Helsingin veistosvisa, Runovisailu tunnetuista suomalaisista runoistaSuomi-visan ohje ja kuvat,
Tunnista suomalainen rakennus -visailu

Lauluvisoja käytettäessä olisi hyvä, jos ohjaaja voisi hyräillä etsittävää laulua (etenkin muistisairaiden kohdalla). Testaa visan toimivuutta ensin kaikkein helpoimmilla korteilla. Lauluvisa isänmaallisista lauluista (ensimmäisen säkeistön alku ja loppu), Lauluvisa isänmaallisista lauluista (laulun alku ja loppu), Joululauluvisa (tutummat laulut, joista ensimmäisen säkeistön alku ja loppu), Joululauluvisa (vaikeammat laulut, joista koko laulun alku ja loppu), kansanlauluvisa ja helpompi kansanlauluvisalastenlauluvisa ja helpompi lastenlauluvisa
Visailuja löytyy Lahden Lähimmäispalvelun tuottamista kirjoista Turinavakka, Porinakontti ja Kalkatuskapsäkki.
Tietokilpailu Tunnetko perinneruokia?  (7 sivua)
      Vastaukset: Suomalaisia perinneruokia   (18 sivua)
      Kortit (kuva oikealla) keskustelun tueksi

Suomisanakirjan tietovisa sivistyssanoista.
Vaakunavisa: tunnista suomalaisten kuntien (40 kpl) vaakunoita
Metsäaiheisia visailuita.

 

Muistin ja muiden kognitiivisten kykyjen parantamiseksi on kehitetty paljon tietokoneohjelmistoja. Kiinalaista alkuperää olevasta Mahjong-pelistä löytyy monta versiota. Se on tietokoneella pelattava keskittymistä vaativa ja harjoittava peli. Näistä lisää Vahvikkeen Digitaalisissa peleissä.

 

Liikunta ja aivojumppa

Kaikki jumppaliikkeet, joissa ylitetään kehon keskiviiva, toimivat samalla aivojumppana. Kunnossa kaiken ikää -ohjelmalla on hauska harjoitusvideo (1,5 min).

  1. Istu tuolilla tukevasti. Vie oikea kyynärpää ja vasen polvi yhteen kehon edessä ja päinvastoin. Nosta polvea kohti kyynärpäätä. Jatka 10 kertaa tai niin kauan kuin tuntuu hyvältä.
  2. Tartu molemmin käsin palloon tai johonkin muuhun esineeseen ja nosta kädet eteen vaakatasoon. Piirrä esineellä laajaa makaavaa kahdeksikkoa muutaman kerran. Vaihda suuntaa. Voit seurata esinettä katseella, mutta pidä pää paikoillaan.

ET-lehden julkaisema käsien koordinaatioharjoitus (1,5 min) pakottaa aivopuoliskot yhteistyöhön ja harjoittaa koordinaatiokykyä. Videon saa suurennettua koko ruudulle kuvan oikeasta alanurkasta.

Tunnistus- ja hahmotustehtävät

Kuvien tunnistaminen

  • Tunnistuspeli Arvaa, mikä lapsikuva: Ohje ja 12 kuvan pelialustat, 6 kuvan pelialustat. Pelin voi rakentaa myös oman suvun kuvista tai lehdistä leikatuista eri ikäisten ihmisten tai eläinten kuvista.
  • Monet logot ja liikemerkit ovat painuneet hyvin ihmisten mieliin. Tässä autoharrastajille sopivaa tunnistettavaa: Tunnista automerkki (tutummat)Tunnista automerkki (oudommat)
  • Tunnista valtioita, digitaalinen kuvien tunnistustehtävä (Foramen), digitaalinen sanojen tunnistustehtävä (Foramen),
  • Etsivä löytää -pelissä on irrallisia kuvakortteja ja jokaisella oma pelilauta, josta kuvia etsitään. Pelin aiheet liittyvät ortodoksiseen uskoon.  
  • Perinteisessä Domino-pelissä on kahdesta neliöstä koostuvia palikoita tai kortteja. Kummassakin ruudussa on pisteitä 1-6 kpl. Osallistujat laittavat korttejaan pöydälle vuorotellen peräkkäin niin, että vierekkäin tulevissa korteissa samat pistemäärät koskettavat toisiaan. Kortti, jossa on kaksi samaa pistemäärää, laitetaan riviin poikittain.
    Domino voidaan rakentaa kielen tai jonkun uuden asian kuten tietotekniikan opiskeluun (kuva). Kortin toiseen ruutuun laitetaan teksti ja toiseen kuva. Kielidomino sopii hyvin esimerkiksi maahanmuuttajille. Muistisairaalle voi koota dominon, jossa on omaisten tai ystävien kuvia ja nimiä.
    Talvilaji-domino, jossa vain kuvia sekä sama aihe haastavampana versiona (kuva+sana-parit)  Talvilaji-domino.

Äänten tunnistaminen

  • Lintujen äänten tunnistaminen hieroo sekä muisti- että muita aivonystyröitä. Tulosta tästä Lintubingon ohjeet ja kortit.
  • Kahvipaketeissa oli ennen autoaiheisia kerälykuvia. Kuvissa olevien autojen nimien ääntämistä voi harjoitella Pauligin autokorttisivulla (30 nimeä): Stjuudbeikö President, Ouldsmöbil  jne.
  • Erilaisia äänikuvia on tuotettu erityisopetukseen, kerhotyöhön, kuunnelmien taustoiksi ja multimedian tekemiseen. Niiden pohjalta voi rakentaa lintubingon kaltaisia tehtäviä. Näistä tarkemmin Vahvikkeen Digitaalisissa virikemateriaaleissa.
  • Äänivisailu 

Kuvauksen tunnistaminen

Muotojen tunnistaminen

  • Ompele ohuesta tiiviistä kankaasta pusseja, täytä pienillä esineillä, joista olet ottanut valokuvan. Ompele pussit kiinni. Tee jokaiselle ryhmän jäsenelle samanlainen pussi. (idea ja kuvien pussit Tiina Vieraankivi)   
  •  Laita laatikkoon tai astiaan isoja muttereita, siipi-, hattu- ja hylsymuttereita sekä niiden vastakappaleita. Parien löytäminen ja toisiinsa kiertäminen on samalla hienomotorista harjoittelua. Vaikeusastetta säädellään harjoittelijan mukaan vaihtamalla lukumäärää tai kokoa tai maalaamalla parien päädyt samalla värillä.  

Sanojen tunnistaminen 
Sanojen tunnistaminen kaikenlaisten kirjainten joukosta eli piiloristikosta voi olla haastavaa: Huonekalut hukassaEtsi joulusanoja (vastaukset joulusanoihin), Hae kaloja  (vastaukset kalahakuun), Etsi vihanneksia ja juureksia (vastaukset vihanneksiin ja juureksiin), kaupunkeja (kaupunkien ratkaisu),  
Ortodoksiseen uskoon liittyviä ruotsinkielisiä sanoja   
Suvinen ennustus ja sanajahti -piiloristikossa on yli 70 sanaa. Tavoitteeksi voi asettaa löytää vain ne sanat, jotka ovat vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Kaikkien sanojen löytäminen myös vinottain  ja takaperin on jo haastavaa kenelle tahansa. Samaa piiloristikkoa voi käyttää tulevan suven ennustamiseen.
Tee piiloristikko (tulosta pohja), johon kätket ryhmän jäsenten nimet tai sen henkilön sukulaisia ja ystäviä, kenelle ristikkoa teet.

 

Palapeleistä vinkkejä ja tulostettavia kuvia Vahvikkeen Pelit-laatikossa.

 

Lähimuistin jumppaa
Muistisairauden vuoksi hoivakodissa asuvalle henkilölle olisi hyvä hankkia sellainen oma vieraskirja, jonne vierailulla käyvät henkilöt - niin ystävät, sukulaiset kuin vapaaehtoisetkin - kirjoittaisivat ja mielellään liimaisivat mukanaan tuomiaan kuvatulosteita esim. suvun lähitapahtumista. Vieraskirja ei ole hoivaan osallistuvien keskinäistä viestinvaihtoa varten vaan sisältö on suunnattu asianomaiselle itselleen muistin tueksi ja muistelua varten. Hoitajat voivat, mikäli niin sovitaan, täydentää kirjaa päiväkirjan tapaan toimien kirjan omistajan sihteerinä (Tänään saunoimme, Ensimmäinen västäräkki nähty, Kävimme puistossa kävelyllä ym.)

 

Lisätietoja aivojumppa (Brain Gym®) -menetelmistä saa mm. Suomen kinesiologiayhdistykseltä. Samoin Voimapuun versoja -ryhmänvetäjän oppaasta.