Rentoutuminen

 

 

 

 

 

 

 

Liikuntaa on tarpeellista nauttia sopivina annoksina usein ja säännöllisesti. Välillä on kuitenkin tärkeää myös rentoutua. Rentoutuminen muuttaa aivojen sähköistä toimintaa, tasoittaa hengitystä ja laskee verenpainetta. Rentoutuneena ihminen on levollisempi ja hyväntuulisempi; hän jaksaa paremmin kiinnostua ympäristöstään ja muista ihmisistä. Rentoutushierontoja voidaan tehdä istuen tai seisten ja hierottavaa välillä vaihtaen. Pareittain tehtävää rentoutusta voi helpottaa kuvailemalla tehtäviä liikkeitä erilaisilla mielikuvilla. Ryhmäyttävä rentoutusidea on asettua piiriin kasvot kehän suuntaisesti niin, että jokainen hieroo edessään olevia hartioita. Myös suuntaa voi vaihtaa, jolloin kaikkia hartioita koskettaa kaksi eri ihmistä.

Välineitä
Rentoutuksessa voidaan käyttää välineinä tennispalloa, maalipensseliä, maalitelaa tai erilaisia nystyräpalloja. Hiuspohjaan käytettävä vispilää muistuttava "hipsutin" on monen mielestä miellyttävä kokemus.

Ympäristö
Rentoutuessa voi huoneen valoja himmentää ja laittaa kuulumaan rentoutusmusiikkia tai luonnonääniä. Kaikki hälyäänet haittaavat rentoutumista.

 

Pareittain tehtäviä tarinarentoutuksia
Parin kummallakin osapuolella on oma tarina, mutta liikkeet ovat samat. Tarinarentoutuksen tekeminen ryhmässä tuo hyvää oloa niin tekijälle kuin nauttijalle. Näillä rentoutuksilla tuotetaan lempeää kosketusta ja luodaan samalla rentouttajalle tärkeä kokemus miellyttävän hetken tarjoamisesta toiselle henkilölle. Se vahvistaa merkityksellisyyden tunnetta. Jos rentoutusliikkeiden tekijä ei jaksa seistä, tuolit voidaan asettaa peräkkäin. Liikkeet ovat helppoja. Ohjaaja lukee tarinaa ja samalla näyttää omilla käsillään, miten liikkeet tehdään. Tarinan loputtua kiitetään rentoutuksen tekijää, vaihdetaan roolit toisin päin ja luetaan toinen tarina. Jos osallistujia on pariton määrä ja lukija toimii myös rentouttajana, hän näyttää jokaisen liikkeen välissä ilmaan seuraavan liikkeen. Jotta tarinan lukeminen ja liikkeiden tekeminen onnistuisi yhtä aikaa, tarinapaperin voi laittaa nuottitelineeseen tai teipata seinään. Tarinarentoutuksen voi tehdä myös hoitaja, ohjaaja tai läheinen, jolloin voi valita tarinapareista jomman kumman.

 

Pareittain tehtäviä kosketusrentoutuksia

 

Rentoutuminen on tärkeää myös yksin ja itsekseen. Tasainen, tapahtumaköyhä arkikin voi olla stressaavaa ja se pitää välillä katkaista jollakin miellyttävällä tavalla. Hoivakodissa näiden keinojen etsintä on työntekijöiden varassa. Rentouttavia elementtejä ovat erilaiset luonnonäänet (veden solina, lintujen laulu), takkatuli, kynttilän lepatus, mielimusiikki, saunominen, mieluisten kuvien katseleminen,

Mielikuvarentoutus leväten
Rentoutuja lepää mukavassa asennossa pehmeällä alustalla sängyllä tai kallistetussa nojatuolissa kuunnellen nauhoitettua, luettua tai puhuttua rauhallista, rentouttavaa tekstiä. Nauhoitettuja rentoutuspuheita on myynnissä, mutta sellaisen voi myös itse helposti nauhoittaa esim. hoivakodissa asuvalle omaiselle.

Fysioakustinen tuoli
Fysioakustisen tuolin sisuksissa on kaiuttimia, joiden kautta musiikin ääniaallot kulkevat pitkin vartaloa. Värinä laukaisee jännittynyttä olotilaa.