Digitaaliset pelit

Digitaalisten pelien maailma on kiehtova. Erilaisia pelejä on suunniteltu runsaasti tietokoneille, pelikonsoleille, tableteille ja älypuhelimille. Pelien joukosta löytyy mm.

  • äly- ja aivojumppapelejä ja visailuja kuten tetris, mahjongg, ristinolla, shakki, pasianssi, sudoku, palapeli
  • strategiapelejä
  • roolipelejä 
  • toimintapelejä
  • liikuntapelejä
  • kroonisten sairauksien hallintaan tarkoitettuja pelejä (neuropelit aivovammoista toipuville, kroonisesta kivusta kärsiville ja masennuspotilaille)

Pelejä voi pelata joko itsekseen (mm. pasianssi) tai ryhmässä muiden kanssa samassa huoneessa tai eri osoitteissa internetin kautta. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla. Pelaaminen voi osoittautua kovin hauskaksi ajanvietteeksi niin ikätovereiden kuin eri ikäpolvien kanssa. Nettipelissä pelaajatoverin ikä ei käy ilmi ja moni teini on tietämättään pelannut yli 80-vuotiaan kanssa.

"Jos koko maailma on hulluna tietokonepeleihin, miksi me emme pääsisi osallisiksi samasta hauskuudesta?"
Ensimmäiseen multimediatutkimukseen osallistunut vanhus. (Weisman, 1983)

”Minä tein sen! Huomasitko?”
- Hoivakodissa asuvan muistisairaan henkilön kommentti, kun musiikki alkoi kuulua sormella painamisen jälkeen.

Peruskoulun opetussuunnitelma (OPS2016) sisältää ohjelmoinnin opetusta koululaisille. Yksi yhteinen toimintaidea isovanhemman kanssa on rakennussarja, jossa pehmolelun sisälle laitetaan kauko-ohjattava runko. Koululaisille ja esikoululaisille on myös tehty digitaalisia oppimateriaaleja, joissa on mielenkiintoisia ja havainnollisia sisältöjä sekä lapsen kanssa yhdessä tutkittavaksi että kaiken ikäisille itsenäisestikin katseltavaksi (esim. Ihmisen biologiasta, fysiikan ja kemian ilmiöistä, sääilmiöistä, teknologiasta).

Kosketuspöytä on tulevaisuuden ratkaisu ympäristöön, jossa on pelaamisesta kiinnostuneita henkilöitä, mutta lisäksi sellaisia, jotka kuljettelevat irrallisia pelien osia hukkaan. 

Tovertafel on hollantilaisen Activecues-yhtiön kehittämä pelilaite muistisairaille. Pelattaessa pöydän pinnalle heijastetaan liikkuvia kuvia, jotka reagoivat kosketukseen (video 2,5min). Laitetta suunnitellaan tuotavaksi Suomeen vuoden 2017 kuluessa.

Senioriverkko on koonnut senioreille sopivia pelisovelluksia. Muita esimerkkejä kognitiivisista harjoituspeleistä: Tetris, Mahjong, Ristinolla, Shakki, Pasianssi, Sudoku, Plejaden´n KogCheck - das Computertrainingsprogramm, Memofit, Delfino. Aikamatka on digitaalinen Raamattu-visa.

Muistiliiton Aivoterveydeksi! -muistinvirkistyssovellus sisältää tietoa aivojen terveydestä, aivoja aktivoivia pelejä sekä muistikuntokalenterin. Sen voi ladata Apple Storesta ilmaiseksi - ei lataus- tai käyttökustannuksia. Sovellus toimii iOS-laitteissa, eli iPhonella (4, 4S, 5, 5S, 6, 6+), iPadilla (2, Air, Mini) ja iPodilla (Touch). Yhteistyössä terveysalan toimijoiden kanssa Muistiliitto on kehittänyt tietokoneella pelattavan muistia harjoituttavan avaruusseikkailun.  

Miina Sillanpään säätiön Muistiluurissa on kehitetty kognitiivista toimintakykyä edistäviä FORAMEN-harjoituksia. Brain Farmer-peli on erityisesti vanhuksille suunniteltu muistinharjoituspeli, joka sopii kaikenikäisille. Impulssi-sovelluksen (kuva) yhdeksän eri aihekokonaisuutta tarjoavat tekemistä, vinkkejä ja pohdittavaa. Siitä voi valita aivoterveellisiä sisältöjä oman kiinnostuksen mukaan.

Paulig on tehnyt muistipelin, jonka kuvina on vanhoja kahvipakettien keräilykuvia.

Papunetistä löytyy digitaalisia kukka-, maisema-, rakennus- ja eläinaiheisia palapelejä ja sivustolle voi ladata myös oman kuvan koottavaksi. Palojen muodon ja määrän (2-48 kpl) voi valita kahdeksasta vaihtoehdosta.

Tampereen ammattikorkeakoulun koostama VirtuaaliViipuri sisältää myös pelin.

Memoera tarjoaa hauskoja harjoitteita ja pelejä tuottaen onnistumisen kokemuksia ja hyvää oloa. Laitteet sisältävät vain senioreille tai muistisairaille ihmisille tarkoitetut toiminnot.

Suomessa on menossa tutkimusprojekti, jossa kokeillaan ja kehitetään ikäihmisille suunniteltuja pelejä. Sitä voi seurata googlaamalla: Gamified Solutions in Healthcare -tutkimusprojekti (esim).

Kansallista pelipäivää vietetään kerran vuodessa: vuonna 2015 lauantaina marraskuun 21. päivä. Samana päivänä vietetään myös pohjoismaista ja kansainvälistä pelipäivää.

 

Opinnäytetöitä ikäihmisten digitaalisista peleistä
Arolaakso-Ahola, Sari; Hirvonen, Janne & Könni, Pirjo (toim. 2014): Etäpeliä ikääntyville. Lapin amk:n julkaisuja, Sarja B. Raportit ja selvitykset 24/2014.
Parviainen, Olli-Poika (2016): Digitaalinen pelaaminen ikäihmisten elämässä. Pro gradu –tutkielma Tampereen yliopiston Informaatiotieteiden yksikössä.
Toivola, Jani (2014): Ikäihmisten aktiivisuus ja hyvinvointi paremmaksi konsolipelien avulla. Turun ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiteknologia.
Ylinen, Anna (2012): Mobiilipeli ikääntyvien aktivoimisen ja kuntoutumisen apuvälineenä. Hoitotyön koulutusohjelma, Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto

 

Intosalmi, Hennariikka; Nykänen, Jaana & Stenberg Lea (2013/08): Ikäihmiset ja digitaaliset pelit – kyselyn tulokset. KÄKÄTE-projekti. Vanhustyön keskusliitto ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto. Kirja kertoo ikäihmisten näkemyksistä ja kokemuksista digitaalisista peleistä ja niiden pelaamisesta.

 

Muista peleistä tietoa Vahvikkeen Pelit-osiossa.

Eläkeliiton ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n yhteinen kehittämisprojekti LähiVerkko (2015–2017) kehittää ikäihmisten parissa tapoja osallistua ja olla vuorovaikutuksessa tietotekniikan avulla. Tiedote Kaikki pelaa! -seminaarista