Valitse haluamasi kuvat rastittamalla
Kuva-aiheet
- 1920-luku ja aiemmin (11)
- 1930-luku (38)
- 1940-luku (87)
- 1950-luku (407)
- 1960-luku (132)
- 1970-luku (30)
- 1980-luku (2)
- ammatit (117)
- auto (76)
- eläin (179)
- esine (51)
- evakot (7)
- hevonen (15)
- hygienia (8)
- ilta (32)
- isovanhemmat (16)
- isä (13)
- jauho (4)
- joulu (42)
- juhla (9)
- järvi (92)
- kahvi (50)
- kala (9)
- kalastus (16)
- kauppa (37)
- kesä (222)
- kevät (23)
- kissa (45)
- koira (43)
- koti (14)
- kotityöt (54)
- koulu (64)
- kukka (80)
- kuvataide (2)
- käsityö (35)
- lammas (8)
- lapsi (177)
- leipä (37)
- lelu ja leikki (80)
- lintu (57)
- luonto (141)
- LUONTO-kuvakortit (50)
- maaseutu (40)
- maatila (60)
- maisema (73)
- marja (75)
- matelija (2)
- metsä (39)
- metsästys (3)
- metsätyöt (7)
- mies (140)
- musiikki (17)
- nainen (114)
- nuoruus (23)
- näyttelijä (30)
- opetustaulu (66)
- perhonen (5)
- perinne (17)
- pihapiiri (1)
- postikortti (30)
- presidentti (35)
- puu (47)
- puuteollisuus (1)
- puutyöt (8)
- rakennus (49)
- ruoka (115)
- ryhmä (12)
- sanataide (2)
- sanonta (17)
- sato (7)
- sauna (6)
- sota (18)
- suru (4)
- syksy (74)
- sää (50)
- Taide (346)
- talvi (96)
- tapahtuma (20)
- teknologia (26)
- terveys (10)
- terveys ja sairaus (60)
- tilaisuus (7)
- työnteko (24)
- uni (19)
- urheilu (36)
- vaatehuolto (31)
- vene (36)
- yksinäisyys (13)
- ystävyys (49)
- yö (9)
- äiti (22)
Kuvat
Potkukelkkoja ja suksia koulun pihalla 1955

Potkukelkka oli ennen yleinen kulkuväline talviaikaan.
Sillä saattoi kuljettaa tavaroita ja yhtä ihmistä.
Postinkantajatkin käyttivät potkukelkkaa.
Pilkkionkijat pääsivät liikkumaan potkukelkalla jäällä nopeasti ja
kelkan päällä oli mukava onkiessa istua.
Kuva CC0 Suomen valokuvataiteen museo, Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_10196A
Kouluradion nauhoitus 1956

Kouluradion ohjelman äänitys käynnissä.
Alkuperäinen kuvateksti Kuluttajain lehdessä 1956:
"Tässä siirtyvät 'Kuningas Patamobiuksen' moninaiset seikailut ääninauhalle
- ne, jotka ovat sattuneet kuuntelemaan Kouluradiota, tietävät,
että seikkailun henkilöt ovat kaikki vedeneläviä.
Heistä näemme vasemmalta mateen (Oiva Sala),
itsensä rapu Patamobiuksen (Holger Salin), särjen (Hillevi Lagerstam)
ja salakan (Sirkka Hirvonen)."
(Kuluttajain lehti 18/1956, s. 8)
Kouluradiolähetykset alkoivat jo vuonna 1934.
Niissä kuultiin esimerkiksi raittiusviikon ohjelmaa,
kuulokuvia apostoli Pietarin elämänvaiheista ja kielitunteja.
Kouluikäiset lapset kuuntelivat radiosta myös kuunnelmia
Kalle Kustaa Korkin ja Pekka Lipposen seikkailuista.
Pienemmille lapsille oli radiossa Markus-sedän
eli Markus Raution lastenohjelma nimeltä Lastentunti.
Rautio teki ohjelmaa peräti 30 vuotta (1926-56).
Ohjelmassa vastattiin lasten lähettämiin kirjeisiin,
esitettiin satunäytelmiä ja soitettiin lasten omaa ohjelmaa.
Rautio vieraili monilla paikkakunnilla ja jututti paikallisia lapsia.
Kuva CC0 Suomen valokuvataiteen museo, kuvaaja: Kalle Kultala,
Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_11116H
Pojat kaupan urheiluosastolla 1958

Pojat ihailemassa luistimia Osuusliike Hämeen keskustoimipaikan suurmyymälän urheiluosastolla.
Julkaistu Kuluttaja-lehdessä vuonna 1958
Alkuperäinen kuvateksti:
"Eri kivat pelit nämä hokkarit! Pojat mielityössään urheiluosastolla."
(Kuluttaja 50/1958, s. 8)
Kuva CC0 Valokuvataiteen museo, kuvaaja: Ensio Heikkilä,
Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_9349
Koululääkäri työssään

Makuuhuoneen piirustusnurkka 1950-luvulla

Televisio

Poika katsomassa TV:tä 1950-luvulla.
Ensimmäiset lähetykset olivat kaikki suoria.
Yksi 1950- ja 1960-lukujen keskeinen radion ja television
viihdepersoona oli Niilo Tarvajärvi.
Hänen ohjelmiaan Palapeli- ja Tervetuloa aamukahville seurattiin ahkerasti.
Laatikkoleikki-osuudessa kilpailija sai valita
rahatukun tai suuren laatikon sisältämän yllätyslahjan.
Tarvajärvi järjesti myös keräyksen, jolla hankittiin poliisiautoja.
Seitsemässä viikossa koottiin hamsteritarrojen myynnillä varat 58 autoon.
Ylen Elävä arkisto: Arkiston helmiä. Arkiston aarteita:
Tarva muistelee (28 min video)
Kasku
- Haluaisin ostaa puolikkaan televisioluvan, sanoi asiakas.
- Miten niin puolikkaan? Ei sellaisia ole myynnissä, vastasi myyjä.
- Mutta kun toinen silmäni on sokea.
Kuva CC0 Suomen valokuvataiteen museo
Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_11121F
Lapsi työssä

Poika kiillottamassa kenkää Helsingin rautatieaseman edessä 1950-luvulla.
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 21
luvussa 6. Ahkeraa työntekoa.
Lapsen suusta
Ruumis päättyy kenkiin.
- Anders 5v.
Kuva CC0 Suomen valokuvataiteen museo
Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_11347A
Pullaa lapsille

Kerrostalo 1950-luvulla

Rakennusliike Hakan rakentama asunto-osakeyhtiö Puistotie 8.
Kotka 1955
Kasku
Huonosti liikkuva henkilö oli menossa kylään ystävälleen, joka asui kerrostalossa.
Kävi ilmi, että hissi olikin rikki. Ystävällinen naapuri kulki ohi ja neuvoi:
- Joo, se on rikki, mutta lähin toimiva hissi on naapuritalossa.
Kuva CCO Suomen valokuvataiteen museo
Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_11015D
Kunnallisia vuokra-asuntotaloja 50-luvulla

Rakennusliike Hakan Kymiin rakentamia kunnallisia vuokra-asuntotaloja.
Kymi, Kymenlaakso, 1955
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 44
luvussa 12. Koti ja asuminen.
Kuva CCO Suomen valokuvataiteen museo 1955
Kulutusosuuskuntien Keskusliiton kokoelma D1974_33_11018A
Puinen leikkijunanvaunu

Vaunun pituus on 20 cm, leveys 8 cm ja korkeus 11 cm.
Leikkikaluja Finnassa.
Kuva CC BY-ND 4.0, Turun museokeskus
Puinen leikkijunanvaunu

Vaunun pituus on 20 cm, leveys 8 cm ja korkeus 11 cm.
Leikkikaluja Finnassa.
Kuva CC BY-ND 4.0, Turun museokeskus, TMM18240
Nuken kaulusröyhelö

Nuken silkkinen käsin ommeltu kaulusröyhelö (pituus 39 cm),
jonka yläreunan nauhakujaan on pujotettu keltainen silkkinauha.
Kaulusröyhelön reunaan on ommeltu kapea vaalea tehdasvalmisteinen pitsi.
Vauvoilla pidettiin ennen tällaisia röyhelökauluksia,
joissa saattoi olla pitsi- tai frivoliteereunus.
Niitä oli helpompi vaihtaa ja pestä kuin nuttuja.
Äitiysavustukseen (äitiyspakkaus) vuonna 1955 sisältyi yksi vauvan röyhelökaulus.
Kuvan kaulusröyhelö on ollut mukana nukkeleikeissä 1940—1959.
Leikkikaluja Finnassa
Kuva CC BY-ND 4.0, Turun museokeskus, TMM21176:203
Nukke

Tämä nukketaloihin sopiva miesnukke on vuosilta 1930—1959.
Se on vain14,5 cm pitkä.
Hattu on samaa massaa kuin pää.
Pitkät housut on ommeltu ruskeasta villahuovasta
ja pusero vaaleansinisestä trikoosta.
Vaatteet on ommeltu käsin.
Solmio on ommeltu kiinni puseron rintamukseen.
Raajat ovat hopeanväristä metallia.
Kädet on maalattu ihonvärisiksi, kengät mustiksi,
käsivarsien ja säärien ympärille on kiedottu tiukkaan harmaata lankaa.
Vaatteet on ommeltu yhteen, joten nukkea ei voi riisua.
Leikkikaluja Finnassa
Kuva CC BY-ND 4.0, Turun museokeskus, TMM21176:3
Keräilykuva: Chevrolet

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Chevrolet Bel Air

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Chrysler Imperial

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Clipper Panama

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Cooper

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: De Soto Fireflite

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Dodge Kingsway

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Ford Country Sedan

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Ford Fairlane

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Hudson Hornet

Keräilykuva: IFA

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Jaguar

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Lambretta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Messerscmitt

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Messerschmitt oli kahden hengen kolmipyöräinen pikkuauto, joka Suomessa rekisteröitiin moottoripyöräksi. Sitä valmistettiin Saksassa 1957-1964 välillä.
Alun perin Messerschmitt oli toisen maailmansodan aikainen yksimoottorinen, yksitasoinen ja yksipaikkainen kevyt torjuntahävittäjä, jonka aseistuksena oli tykkejä ja konekiväärejä. Messerschmitt Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Se oli useiden Saksan liittolaismaiden sekä sotaan osallistumattomien Sveitsin ja Espanjan ilmavoimien käytössä. Sitä valmistettiin yli 30000 kpl. Koneella saavutettiin sekä konetyyppi- että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä. Sillä on myös konetyyppi- ja lentäjäkohtainen Suomen ennätys ilmavoitoissa. Suomen ilmavoimissa Messerschmittin lempinimi oli Mersu.
Toisen maailmansodan jälkeen Saksalta kiellettiin lentokoneiden valmistus, jonka vuoksi yhtiö alkoi valmistaa näitä pikkuautoja.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Oldsmobile

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Oldsmobile on yhdysvaltalainen automerkki. Ensimmäiset Oldsmobilet valmistettiin jo 1800-luvun lopussa.
Suomessa Oldsmobileja oli melko paljon ennen toista maailmansotaa,
mutta sotien jälkeen se oli lähinnä edustuskäytössä.
Oldsmobilen valmistus lopetettiin vuonna 2004.
Oldsmobile-malleja olivat mm. Cutlass Supreme, Cutlass Salon, Cutlass Calais, Cutlass Ciera, Custom Cruiser,
Delta 88, Vista Cruiser, F-85, Toronado, Starfire, Firenza, Achieva, Alero, Aurora, Bravada, Intrigue jaSilhouette.
Sitaatti vuodelta 1902
Moottoroiduille autoille tarkoitettuja teitä ei rakenneta lähitulevaisuudessa,
vaikka monet huhut antavatkin niin ymmärtää.
- Harpers Weekly-lehti
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Pegaso

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Henkilöautojen lisäksi korteista löytyi pakettiautoja, kuorma-autoja, linja-autoja, moottoripyöriä ja traktoreita. Yhteensä kortteja oli yli 200.
Keräilykirjoja oli monta erilaista. Kansikuvia:
- Cooper- Ford Fairlane
- Daimler- Land Rover
- Ferrari- Anglia
- Fiat- Oldsmobile
- Maserati- Willys
- Pegaso- Chevrolet
- XP21 Firebird- Morris
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Peugeot

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Peugeot skootterit ovat olleet Suomen markkinoilla jo yli 20 vuotta ja menestys on ollut koko tuon ajan erittäin vahvaa.
Vuonna 2014 Peugeot oli jälleen Suomen myydyin 50cc.
Ensimmäiset mopot Suomen markkinoille alkoivat tulla 1950-luvun lopussa.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Plymouth Belvede

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Plymouth-merkkisiä autoja alettiin valmistaa 1928 ja niiden valmistus lopetettiin 2001.
Plymouth on myös kaupungin nimi Lounais-Englannissa. Saman nimiisä kaupunkeja on myös Amerikassa.
Pienoiskokoista vuoden 1941-mallista Plymouth Pickupia myydään keräilijöille koossa1:24.
Pymouth löytyy myös rakennussarjana: '71 Plymouth Barracuda Pro Stock.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Pontiac

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Pontiac oli yhdysvaltalainen General Motors -konsernin automerkki.
Ensimmäiset Pontiacit tulivat markkinoille Amerikassa vuonna 1926.
Pontiacien valmistus lopetettiin vuonna 2010.
Pontiac-merkkejä ovat Pontiac Firebird, Pontiac GTO, Pontiac Bonneville, PontiacLemans, PontiacFiero. Pontiac Firebird.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Porsche

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Porsche-autojen valmistus alkoi 1931 Stutgartissa, Saksassa.
Samassa kaupungissa on nykyään Porsche-museo. Siellä on mm. miljoonan eurin arvoinen Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé.
Malleja ovat Porsche 911 (991), Porsche Boxster, Porsche Cayman, Porsche Panamera ja Porsche Cayenne.
Porschen tehtaat ovat joskus valmistaneet myös traktoreita.
Porsche on nykyään maailman suurin urheiluautojen valmistaja.
Sillä on ollut hyvä menestys monissa autourheilun alalajeissa.
Porscheille järjestetään omiakin autokilpailuita, esim.Porsche GT3 Cup Challenge -sarja.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Rolls-Royce Silver Wraith

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Tätä Rolls-Royce Silver Wraithia valmistettiin 1947-1959.
Se oli ensimmäinen Rolls-Royce auto, jossa oli hydrauliset jarrut.
Iltalehti uutisoi vuonna 2014, että valkoinen Rolls-Royce Wraith oli nähty kadun varressa Helsingissä.
Sen hinnaksi arvioitiin700 000 euroa.
Suomessa on Rolls-Roycentehtaat Raumalla ja Kokkolassa.
Niissä suunnitellaan, myydään ja valmistetaan meriteollisuuden laitteita.
Youtubessa on useita videoita Rolls-Roycesta.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Studebaker President

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Uudenkaupungin automuseossa voi tutustua valkoiseen 1939-vuosimalliseen Studebaker Presidentiin.
Se on Helsingin poliisikomentajan entinen virka-auto.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Vauxhall Cresta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Vauxhall Wyvern

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Vespa

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig