Valitse haluamasi kuvat rastittamalla
Kuva-aiheet
- 1920-luku ja aiemmin (11)
- 1930-luku (38)
- 1940-luku (87)
- 1950-luku (407)
- 1960-luku (132)
- 1970-luku (30)
- 1980-luku (2)
- ammatit (117)
- auto (76)
- eläin (179)
- esine (51)
- evakot (7)
- hevonen (15)
- hygienia (8)
- ilta (32)
- isovanhemmat (16)
- isä (13)
- jauho (4)
- joulu (42)
- juhla (9)
- järvi (92)
- kahvi (50)
- kala (9)
- kalastus (16)
- kauppa (37)
- kesä (222)
- kevät (23)
- kissa (45)
- koira (43)
- koti (14)
- kotityöt (54)
- koulu (64)
- kukka (80)
- kuvataide (2)
- käsityö (35)
- lammas (8)
- lapsi (177)
- leipä (37)
- lelu ja leikki (80)
- lintu (57)
- luonto (141)
- LUONTO-kuvakortit (50)
- maaseutu (40)
- maatila (60)
- maisema (73)
- marja (75)
- matelija (2)
- metsä (39)
- metsästys (3)
- metsätyöt (7)
- mies (140)
- musiikki (17)
- nainen (114)
- nuoruus (23)
- näyttelijä (30)
- opetustaulu (66)
- perhonen (5)
- perinne (17)
- pihapiiri (1)
- postikortti (30)
- presidentti (35)
- puu (47)
- puuteollisuus (1)
- puutyöt (8)
- rakennus (49)
- ruoka (115)
- ryhmä (12)
- sanataide (2)
- sanonta (17)
- sato (7)
- sauna (6)
- sota (18)
- suru (4)
- syksy (74)
- sää (50)
- Taide (346)
- talvi (96)
- tapahtuma (20)
- teknologia (26)
- terveys (10)
- terveys ja sairaus (60)
- tilaisuus (7)
- työnteko (24)
- uni (19)
- urheilu (36)
- vaatehuolto (31)
- vene (36)
- yksinäisyys (13)
- ystävyys (49)
- yö (9)
- äiti (22)
Kuvat
Koulun joulujuhla
Kansakoulurakennus
Entten, tentten, teelikamentten, hissun, kissun, vaapula vissun, eelin, keelin, klot, viipula, vaapula vot, eskon saun, pium, paum, nyt minä lähden tästä pelistä pois.
Ulle, dulle, dof, kinkke laade kof, kinkkelaade, koffelaade, ulle dulle dof.
Kuvia tamperelaisista koulurakennuksista on videolla Koulumuistoja Tampereelta ja Tyrväältä (20min). Video on osa Tampereen kaupungin digitaalisia kulttuuripalveluita, joita tarjotaan osana kotihoidon tukipalveluita. Videolla kuullaan Immi Hellenin runoja sekä otteita Kirsti Vesterbackan kirjasta Käytös 10 - Koulunkäyntiä ja muuta elämänmenoa Tapiolan tanhuvilla 1881 – 1968. Ääni ja kuvat eivät ole synkassa keskenään, joten video on käyttökelpoisin, kun katselee kuvat ilman ääntä ja kuuntelee selostuksen ilman kuvia. Molemmat ovat hyviä. Muistelukysymyksiä kansakoulusta Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 61 kappaleessa 17. Koulu Kuva © Kirsi AlastaloKahdenistuttavat pulpetit
Sitaatti
Kannustava kiitos arvostelun jälkeen on kuin auringonpaiste sadekuuron jälkeen.
- Johann Wolfgang von Goethe (1749 - 1832)
Kasku
- Eero, sulje se ikkuna! Ulkona on kylmä.
Oppilas sulkee avoimen ikkunan vastahakoisesti ja kysyy:
- Luuletko, että ulkona on nyt lämpimämpi?
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki, Napialan Wanha koulu, Janakkala
Ohjelmaa alakouluikäisten juhliin
Kirjan esipuhe
"Vuodesta vuoteen me kouluväki touhuamme suurin piirtein samoissa puitteissa:
on arkiaherrusta, mutta myös pieni juhla silloin tällöin,
milloin joulun, milloin kevätpäätöksen tai jonkun muun merkeissä.
Ja kesken arkipäivääkin on hauska joskus yksi tunti viettää muista poikkeavasti,
kutsua vaikka naapuriluokka vierailulle ja esittää ohjelmaa.
Ja jotakin uutta pitäisi tietysti aina olla.
Uutta, hauskaa, hilpeätä - ja helppoa,
jotta aivan jokainen saisi maistaa mukanaolon riemua.
Tämän uuden ohjelma-aineksen alituisen tarpeen tietäen
rohkenee allekirjoittanut tarjota tämän
vaatimattoman kokoelman opettajatovereilleen avuksi.
Se ei pyri muuhun kuin tuomaan hiukan lisää hauskuutta koulutyöhön
ja kenties siinä sivussa antamaan pienille koulualokkaille
hivenen verran uutta rohkeutta ja onnistumisen iloa."
Saara Heinon kirja Pienten iloksi - Ohjelmaa alakouluikäisten juhliin
Osakeyhtiö Valistus, Raittiuskansan Kirjapaino Oy, Helsinki 1955
KuvaCC BY 4.0 Outi Mäki, kirja Napialan Wanhassa koulussa, Janakkalassa
Terveysopin oppikirja
Kirjan alusta:
”Opettajalle
Uusi terveysoppimme on tehty yhteistoiminnassa uudistetun eläinopinopetuksen kanssa,
jossa ihmisen anatomia ja fysiologia luetaan keskikoulun ylimmällä asteella.
Tällä järjestelyllä vapaudutaan miltei kokonaan mainittujen aputieteiden opetuksesta
ja voidaan keskittyä varsinaiseen terveysoppiin, so. käytännölliseen terveydenhoidon opetukseen,
mikä puoli aikaisemmissa oppikirjoissa on jäänyt suhteellisen pieneksi.
Kirjassa on tosin lyhyt petiitillä painettu anatomis-fysiologinen käsittely jokaisen aiheen yhteydessä,
mutta sen opettamisesta luovutaan silloin,
kun eläinopin opetus tapahtuu rinnan terveysopin opetuksen kanssa,
ja tyydytään kertauksenluontoiseen kuulusteluun.
Jos taas rinnakkaisopetuksen puutteessa on pakko opettaa anatomiaa ja fysiologiaa,
siihen käytetään mahdollisimman lyhyt aika.
Terveysopille varatun ajan niukkuuden vuoksi osa käytännöllisistä harjoituksista
voidaan suorittaa voimistelu- ja urheilutunneilla.
Tällaisista mainittakoon hukkuvan otteista irroittautumis-, tekohengitys-,
lastoitus-, sidonta-, loukkaantuneen kuljetus- ja kuivauintiharjoitukset.
Lukusuunnitelma on tehty siten, että asuntoterveysoppi ja ihonhoito
niihin liittyvine aiheineen luetaan 8-luokkaisen oppikoulun IV luokalla
sekä tautien vastustaminen ja liikuntaterveysoppi VII luokalla.
Kaikki muut aiheet käsitellään V luokalla.
Vähemmän tärkeät kohdat on painettu petiitillä…”
Kirja on Kouluhallituksen hyväksymä marraskuussa 1949
ja se on painettu Otavan kirjapainossa 1951.
KuvaCC BY 4.0 Outi Mäki, kirja Napialan Wanhassa koulussa, Janakkalassa
Alakoulu juhlii
Raittiuskansan Kirjapaino Oy 1951
ALKUSANAT
"Koulujuhlat ovat kautta aikojen tuottaneet iloa ja virkistystä
koululaisen useinkin yksitoikkoiseen ja raskaaseen arkeen.
Opettajaa ne myös ovat virkistäneet ja lähentäneet oppilaisiin.
Alakoululle sopivan juhlaohjelman löytäminen tai keksiminen
on kuitenkin tuottanut opettajalle suurta päänvaivaa.
On täytynyt selailla lastenlehtiä ja monenlaisia kirjoja
löytääkseen edes jonkin alakouluasteelle sopivan runon tai vuuorokeskustelun."
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki, Napialan Wanha koulu, Janakkala
Alakansakoulun kotiseutuopin käsikirja
Bertta Välilän kirja vuodelta 1951 liittyi professori Aukusti Salon teokseen
"Ensimmäisen ja toisen kouluvuoden opetussuunnitelma".
Kirja sisälsi 28 kuvaryhmää (94 kuvaa) ja 8 värikuvaryhmää (27 kuvaa),
jotka toimivat opettajalle malleina, kun hän piirsi liiduilla taululle kuvia.
Esimerkkejä:
Kaaliperhonen, käenrieska ja sammakko
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki, Napialan Wanha koulu, Janakkala
Kotiseutu ja isänmaa
Einar W Juva - . Merkoski - Alfred Salmela - Eino Keskinen
Kotiseutu ja isänmaa menneinä aikoina
Kuvauksia kansakoulun keskiluokille
liittyy kansakoulun yläluokkien historian oppikirjaan
Isänmaan historia sekä muiden kansojen vaiheita
Kustannusosakeyhtiö Otava & Osakeyhtiö Valistus 1954
Kuva CC0 Outi Mäki: oppikirja Janakkalan Wanhassa koulussa
Lukemisto Suomen lapsille I
1951 Raittiuskansan Kirjapaino Oy
Sitaatti
Viisautta on vain totuudessa.
- Johann Wolfgang von Goethe (1749 - 1832)
Kasku
- Tiesitkö, että Suomessa harrastetaan rodunjalostusta?
- Älä höpötä! Ei Suomessa!
- Kylläpäs. Jos lapsesi meinaavat jäädä lyhytkasvuisiksi, voi laittaa heidät kasvatuslaitokseen.
Jos niistä meinaa tulla liian pitkiä, laitat vaan katkaisuhoitoon.
Kuva CC0 Outi Mäki
Ompelukuvia kansio
”Tällaiset paperityöt ovat erittäin sopivaa ajanvietettä pienille lapsille.
Ensimmäiseksi on työ pistettävä.
Kuva asetetaan kovalle tyynylle tai kangasalustalle
ja paksunlaisella neulalla, jonka päähän on pantu lankaa,
pistellään reikä joka pisteeseen.
Tämän voivat vain isot lapset suorittaa kunnollisesti.
Iloisina he pistelevätkin pikkusiskoilleen työt.
Äidin lankavarastosta varmaan löytyy ylijääneitä pumpuli- ja pellavalankoja,
joista valitaan sopivan väriset.
Ompeleminen käy parhaiten laatuun tylppäkärkisellä kanavaneulalla.
Viivoja myöten ommellaan ensin yhteen kertaan
ja palataan sitten samaa tietä takaisin.
Linnuille, oraville ja muille eläimille silmäksi voi ommeltaessa kiinnittää lasihelmen.
Voi sattua, että työ ommeltaessa repeytyy.
Se korjataan liimaamalla nurjalle puolelle paperinen paikka.
Aluksi lapset tarvitsevat kuvien värittämiseen,
jonka voi tehdä joko väriliiduilla tai vesiväreillä,
koko laillakin äidin tai ison siskon ohjausta,
jotta työ onnistuisi ja tulisi somaksi.
On vältettävä räikeitä ja rumia värejä
ja totutettava lapset alusta alkaen käyttämään oikeita värejä.
Kuvat saadaan hauskan näköisiksi värittämällä myös reunat ikään kuin kehyksiksi.
Tällainen pienen työn tuottama ilo käy vielä suuremmaksi,
kun sille keksitään myös sopiva käyttö.
Se voidaan asettaa esim. tauluksi leikkituvan seinälle
tai antaa nimipäivälahjaksi äidille tai isälle.
Liimaamalla kuvia vihkoon saadaan myös kuvakirja siskolle tai veljelle jne.”
- Aili Sarkkila, Valistus, Ompelukuvia-kansion takakannessa
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki, Pahvikansio: Napialan wanha koulu, Janakkala
Ompelukuva
Pahvisten ompelukuvien avulla harjoiteltiin kansakouluissa
käden ja silmän yhteistyötä ja sorminäppäryyttä.
Piirros rei´itettiin ääriviivojen mukaan
ja lapsi pujotteli isolla ompeluneulalla langan niin,
että ensimmäisen kierroksen jälkeen näkyi joka toinen pisto
ja toisen kierroksen jälkeen kaikki viivat olivat peitossa.
Ompelun jälkeen kuva usein väritettiin.
Helppoja ja selkeitä kuvia ommellaan edelleen päiväkodeissa.
Mallipiirroksia opettajalle kahvista ja teestä
Kuva on Bertta Välilän kirjasta Alakansakoulun kotiseutuopin käsikirja vuodelta 1951.
Kirjan kansikuva
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki
Pastellivärit
Kansakoulussa käytössä olleita taululiituja.
Porvoon Teknillinen tehdas perustettiin Porvooseen vuonna 1907.
Ensimmäisiä tuotteita olivat kenkävahat.
Sittemmin alettiin valmistaa taululiituja ja öljyväriliituja.
Nykyään yrityksen nimi on A. Wennström Oy
ja sen tuotevalikoimaan kuuluvat öljyvahaliidut, akvarelliliidut,
mehiläisvahaliidut, muovailuvahat, sinettilakat, fiksatiivi, taululiidut,
teollisuuden merkkausliidut ja yleisliima.
Valikoimissa on myös tekstiileille tarkoitettuja painovärejä
ja tekstiilien värjäykseen käytettäviä värejä
sekä kankaanvärjäykseen sopivia silkkikankaita ja -huiveja
ja erivärisiä merinovillalevyjä huovutukseen.
Kuva CC Outi Mäki
Ahkeruuslaatikko
MIRRIT KOULUSSA
Tässä on taulut ja tässä on sienet, ja tässä on opissa ystävät pienet.
Nyt sietäs olla sukkelat tuumat, Mirrillä aivan on korvat kuumat.
Tästäpä tulee lystikäs juttu: aa, aa, aa – se on vanha tuttu.
Mutta sitten se tuleekin tenä, voi, sua pikkuinen nykerönenä!
Mikä ne kaikki koukerot kummat? Niin ne on eessä kuin pilvet tummat.
Alku on hankala, ahkera voittaa – kyllähän Missukat parhaansa koittaa.
Keiltä vain läksy liukkaasti luistaa, sille se kukkokin munia muistaa.
- Immi Hellén. Lasten runokirja: Suomen pojille ja tytöille omistettu. 1930. Valistus, Helsinki.
KuvaCC BY 4.0 Outi Mäki, Ahkeruuslaatikko, Napialan Wanha koulu, JanakkalaLukemisen ja laskemisen opetusväline
Sananlasku
Jos ajattelet, että kykenet tai jos ajattelet, ettet kykene, olet aina oikeassa.
Sananlasku
Kertaus on opintojen äiti.
Aforismi
Joka esittää kysymyksen, on minuutin ajan typerys.
Joka ei sitä tee, säilyy narrina loputtomiin.
- Kiinalainen sananparsi
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki, kuvan laatikko: Napialan Wanha koulu, Janakkala
Lukujärjestys
joten kaupungeissa oli isoja kouluja
50-luvulla kaikki lapset kävivät kansakoulua
koko kansakoulun historian ajan.
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 64
kappaleessa 17. Koulu.
Kuva CC BY 4.0 Outi Mäki
Kansakoulun ruokalassa
Oppitunnilla kaupungin kansakoulussa
Koululaukku, salkku
Lapamato
Kansakoulun oppilaille kerrottiin hygieniasta ja loisista.
Lapamadot olivat yleisiä,
koska kaloja ei kypsennetty kunnolla.
Runsaskaan suolaaminen ei tapa lapamatoa.
Koulun havaintovälineiden joukossa oli pullo,
josta lapset näkivät, miltä lapamato näyttää.
Tosin moni oli jo nähnyt sen luonnossa aiemmin,
kun saaliiksi saatuja lahnoja oli
ennen ruuaksi laittamista avattu.
Lapamato voi elää ihmisen suolistossa parikymmentä vuotta
ja kasvaa jopa 20 metrin pituiseksi.
Samassa suolistossa voi olla useita matoja yhtä aikaa.
Oireita ovat päänsärky, huonovointisuus ja anemia.
Lapamadon voi saada mateen, hauen, ahvenen ja kiisken mädistä,
mutta siiassa ja kirjolohessa se ei juurikaan viihdy.
Lapamato voi asettua myös kissaan tai koiraan,
joten niillekään ei saa antaa raakaa kalaa.
50-luvulla koululaiset oppivat hokeman "Raaka kala, paha kala",
kun Mato-Alli eli sosiaalineuvos Alli Vaittinen-Kuikka
taisteli kansantaudiksi levinnyttä lapamatoa vastaan.
Nykyään lapamato todetaan Suomessa vuosittain
noin kahdestakymmenestä ihmisestä.
Matotartunnan voi saada kalan mädistä tai sushista.
Mäti pitää aina pakastaa vähintään vuorokaudeksi
ja vähintään -18 asteen pakkaseen,
jotta siinä olevat mahdolliset lapamadon munat kuolevat.
Mato häädetään lääkkeillä (kuva).
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 64
kappaleessa 17. Koulu
Kuva CC BY 4.0Outi Mäki
Rihvelitaulu ja viivain
Monessa alakoulussa oli pienet liitutaulut
eli rihvelitaulut käytössä vielä 50-luvulla.
Jokaisella oppilaalla oli omansa.
Välitunnin aikana järjestäjä
pyyhki luokan edessä olevan ison liitutaulun
ja tuuletti luokan.
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 67
kappaleessa 17. Koulu
Kuva © Kirsi Alastalo