Valitse haluamasi kuvat rastittamalla
Kuva-aiheet
- 1920-luku ja aiemmin (11)
- 1930-luku (38)
- 1940-luku (87)
- 1950-luku (407)
- 1960-luku (132)
- 1970-luku (30)
- 1980-luku (2)
- ammatit (117)
- auto (76)
- eläin (179)
- esine (51)
- evakot (7)
- hevonen (15)
- hygienia (8)
- ilta (32)
- isovanhemmat (16)
- isä (13)
- jauho (4)
- joulu (42)
- juhla (9)
- järvi (92)
- kahvi (50)
- kala (9)
- kalastus (16)
- kauppa (37)
- kesä (222)
- kevät (23)
- kissa (45)
- koira (43)
- koti (14)
- kotityöt (54)
- koulu (64)
- kukka (80)
- kuvataide (2)
- käsityö (35)
- lammas (8)
- lapsi (177)
- leipä (37)
- lelu ja leikki (80)
- lintu (57)
- luonto (141)
- LUONTO-kuvakortit (50)
- maaseutu (40)
- maatila (60)
- maisema (73)
- marja (75)
- matelija (2)
- metsä (39)
- metsästys (3)
- metsätyöt (7)
- mies (140)
- musiikki (17)
- nainen (114)
- nuoruus (23)
- näyttelijä (30)
- opetustaulu (66)
- perhonen (5)
- perinne (17)
- pihapiiri (1)
- postikortti (30)
- presidentti (35)
- puu (47)
- puuteollisuus (1)
- puutyöt (8)
- rakennus (49)
- ruoka (115)
- ryhmä (12)
- sanataide (2)
- sanonta (17)
- sato (7)
- sauna (6)
- sota (18)
- suru (4)
- syksy (74)
- sää (50)
- Taide (346)
- talvi (96)
- tapahtuma (20)
- teknologia (26)
- terveys (10)
- terveys ja sairaus (60)
- tilaisuus (7)
- työnteko (24)
- uni (19)
- urheilu (36)
- vaatehuolto (31)
- vene (36)
- yksinäisyys (13)
- ystävyys (49)
- yö (9)
- äiti (22)
Kuvat
Keräilykuva: IFA

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Jaguar

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Lambretta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Messerscmitt

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Messerschmitt oli kahden hengen kolmipyöräinen pikkuauto, joka Suomessa rekisteröitiin moottoripyöräksi. Sitä valmistettiin Saksassa 1957-1964 välillä.
Alun perin Messerschmitt oli toisen maailmansodan aikainen yksimoottorinen, yksitasoinen ja yksipaikkainen kevyt torjuntahävittäjä, jonka aseistuksena oli tykkejä ja konekiväärejä. Messerschmitt Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Se oli useiden Saksan liittolaismaiden sekä sotaan osallistumattomien Sveitsin ja Espanjan ilmavoimien käytössä. Sitä valmistettiin yli 30000 kpl. Koneella saavutettiin sekä konetyyppi- että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä. Sillä on myös konetyyppi- ja lentäjäkohtainen Suomen ennätys ilmavoitoissa. Suomen ilmavoimissa Messerschmittin lempinimi oli Mersu.
Toisen maailmansodan jälkeen Saksalta kiellettiin lentokoneiden valmistus, jonka vuoksi yhtiö alkoi valmistaa näitä pikkuautoja.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Oldsmobile

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Oldsmobile on yhdysvaltalainen automerkki. Ensimmäiset Oldsmobilet valmistettiin jo 1800-luvun lopussa.
Suomessa Oldsmobileja oli melko paljon ennen toista maailmansotaa,
mutta sotien jälkeen se oli lähinnä edustuskäytössä.
Oldsmobilen valmistus lopetettiin vuonna 2004.
Oldsmobile-malleja olivat mm. Cutlass Supreme, Cutlass Salon, Cutlass Calais, Cutlass Ciera, Custom Cruiser,
Delta 88, Vista Cruiser, F-85, Toronado, Starfire, Firenza, Achieva, Alero, Aurora, Bravada, Intrigue jaSilhouette.
Sitaatti vuodelta 1902
Moottoroiduille autoille tarkoitettuja teitä ei rakenneta lähitulevaisuudessa,
vaikka monet huhut antavatkin niin ymmärtää.
- Harpers Weekly-lehti
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Pegaso

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Henkilöautojen lisäksi korteista löytyi pakettiautoja, kuorma-autoja, linja-autoja, moottoripyöriä ja traktoreita. Yhteensä kortteja oli yli 200.
Keräilykirjoja oli monta erilaista. Kansikuvia:
- Cooper- Ford Fairlane
- Daimler- Land Rover
- Ferrari- Anglia
- Fiat- Oldsmobile
- Maserati- Willys
- Pegaso- Chevrolet
- XP21 Firebird- Morris
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Peugeot

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Peugeot skootterit ovat olleet Suomen markkinoilla jo yli 20 vuotta ja menestys on ollut koko tuon ajan erittäin vahvaa.
Vuonna 2014 Peugeot oli jälleen Suomen myydyin 50cc.
Ensimmäiset mopot Suomen markkinoille alkoivat tulla 1950-luvun lopussa.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Plymouth Belvede

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Plymouth-merkkisiä autoja alettiin valmistaa 1928 ja niiden valmistus lopetettiin 2001.
Plymouth on myös kaupungin nimi Lounais-Englannissa. Saman nimiisä kaupunkeja on myös Amerikassa.
Pienoiskokoista vuoden 1941-mallista Plymouth Pickupia myydään keräilijöille koossa1:24.
Pymouth löytyy myös rakennussarjana: '71 Plymouth Barracuda Pro Stock.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Pontiac

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Pontiac oli yhdysvaltalainen General Motors -konsernin automerkki.
Ensimmäiset Pontiacit tulivat markkinoille Amerikassa vuonna 1926.
Pontiacien valmistus lopetettiin vuonna 2010.
Pontiac-merkkejä ovat Pontiac Firebird, Pontiac GTO, Pontiac Bonneville, PontiacLemans, PontiacFiero. Pontiac Firebird.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Porsche

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Porsche-autojen valmistus alkoi 1931 Stutgartissa, Saksassa.
Samassa kaupungissa on nykyään Porsche-museo. Siellä on mm. miljoonan eurin arvoinen Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé.
Malleja ovat Porsche 911 (991), Porsche Boxster, Porsche Cayman, Porsche Panamera ja Porsche Cayenne.
Porschen tehtaat ovat joskus valmistaneet myös traktoreita.
Porsche on nykyään maailman suurin urheiluautojen valmistaja.
Sillä on ollut hyvä menestys monissa autourheilun alalajeissa.
Porscheille järjestetään omiakin autokilpailuita, esim.Porsche GT3 Cup Challenge -sarja.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Rolls-Royce Silver Wraith

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Tätä Rolls-Royce Silver Wraithia valmistettiin 1947-1959.
Se oli ensimmäinen Rolls-Royce auto, jossa oli hydrauliset jarrut.
Iltalehti uutisoi vuonna 2014, että valkoinen Rolls-Royce Wraith oli nähty kadun varressa Helsingissä.
Sen hinnaksi arvioitiin700 000 euroa.
Suomessa on Rolls-Roycentehtaat Raumalla ja Kokkolassa.
Niissä suunnitellaan, myydään ja valmistetaan meriteollisuuden laitteita.
Youtubessa on useita videoita Rolls-Roycesta.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Studebaker President

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Uudenkaupungin automuseossa voi tutustua valkoiseen 1939-vuosimalliseen Studebaker Presidentiin.
Se on Helsingin poliisikomentajan entinen virka-auto.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Vauxhall Cresta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Vauxhall Wyvern

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Vespa

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Keräilykuva: Wolseley

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.
Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Kuva © Paulig
Sylvi Kekkosen lahja-auto

Presidentti Urho Kekkonen oli toukokuussa 1961 valtiovierailulla Englannissa.
Hän sai vierailullaan lahjaksi rouva Sylvi Kekkosen käyttöön tarkoitetun Mini-Minor-auton.
Morris-tehtaan Suomen edustaja, johtaja Raoul Falin esitteli autoa
Tamminiemen pihamaalla presidentti ja rouva Kekkoselle.
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille –sivusto
Kuva cc Valokuvaaja Mauri Vuorinen/Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma
Helsinki 15.6.1961. Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r61-26670_1.tif
Mäkiautoja

Eläintarhan mäkiautokilpailussa jonotetaan starttivuoroa. Etualalla kilpailujen kansainvälinen vahvistus, Markku Holmström (118) Ruotsin lähetystöstä.
Mäkiautoille järjestettiin myös Suomenmestaruuskilpailuja.
Sananlasku
Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
Harjoitus tekee mestarin.
Lauluja autoista
Pikku-Matin autosta on kumi puhjennut
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille –sivusto
Kuva cc Valokuvaaja Eero Makkonen/Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma. Helsinki 6.10.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9964_1.tif
Nyrkkeilijälle onnenpotku

Nyrkkeilyliiton toiminnanjohtaja A. Salokangas antaa onnenpotkun
Milanon EM-kilpailuihin lähtevälle nyrkkeilijä Pentti Hämäläiselle.
Pentti Hämäläinen osallistui kisoihin silloin ainoana suomalaisena nyrkkeilijänä.
Nyrkkeily on ollut olympialaisten ohjelmassa jo vuodesta 1904.
Nyrkkeilijän välineitä ovat hammassuojat, käsisiteet, päänsuoja,
otteluhanskat, säkkihanskat ja nyrkkeilytossut.
Harjoituskypärä on usein myös poskipäitä suojaava.
Nykyään tuhannet ihmiset harrastavat kuntonyrkkeilyä.
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto
Kuva cc Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 12.5.1951.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r51-1476_2-2.tif
Coca-Cola-auto

Kuvassa puretaan lastia kuorma-autosta,
joka on suunniteltu Coca-Colan kuljettamiseen.
Coca-Cola-juoman kehitti 18oo-luvun lopulla yhdysvaltalainen apteekkari.
Sitä myytiin aluksi apteekissa lääkkeen kaltaisena piristeenä.
Coca-Colasta tuli maailman suosituin limonadi,
joka nykyään tunnetaan lähes kaikkialla maailmassa.
Se oli jo pitkään ollut olympialaisten virallinen virvoitusjuoma,
kun Helsingin olympialaiset järjestettiin 1952.
Sotainvalidien Veljesliitto sai Amerikasta lahjoituksena
laivalastillisen Coca-Cola-pulloja sekä mainosrekvisiittaa,
neljä kuorma-autoa ja kaksi kylmäautoa.
Sotainvalidit rakensivat itse 36 siirrettävää Coca-Cola-kojua,
jotka sijoitettiin puistoihin ja kisapaikkojen yhteyteen.
Perheineen sotainvalidit myivät 720 000 pulloa
ja Veljesliitto sai myynnistä kertyneet varat.
Muutaman vuoden päästä suomalainen Hartwall sai
Coca-Colan valmistus- ja myyntioikeuden.
Helsingin olympialaisiin 1952 Hartwall toi markkinoille
maailman ensimmäisen valmiiksi pullotetun long drink -juoman.
Se sisälsi ginin ja greippimehun sekoitusta.
Tarkoituksena oli säästää kisapaikoilla baarihenkilökunnan aikaa,
kun juomia ei tarvinnut sekoittaa erikseen.
Long drink -nimi vaihtui asiakkaiden suussa nopeasti lonkeroksi.
50-luvulla juotiin paljon myös Pyynikin Helmeä ja King Colaa.
Lasten suosikkeja olivat Hartwallin keltainen ja punainen Jaffa.
Saunan jälkeen perheen lapset saattoivat herkutella
jakamalla pullollisen tai pari poreilevaa Jaffaa.
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 82.
Kuva cc Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 15.7.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9272_1.tif
Helsingin linja-autoasema

Vuonna 1958 juhannukseen hiljentyvän pääkaupungin ruuhkaisin paikka oli linja-autoasema.
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto
Kuva cc Valokuvaaja NS/Suomen valokuvataiteen museo/
Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 20.6.1958
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17-r1_r58-12470_1.tif
Taksinkuljettaja tolpalla

Taksinkuljettajien piti ennen pukeutua virka-asuun.
Vuonna 1957 virka-asusta oli lupa helteellä riisua takki ja lakki.
Kuvassa taksinkuljettaja Ruotsalaisen teatterin tolpalla Helsingissä.
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto
Kuva cc Valokuvaaja Eero Markkula/Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 17.8.1957
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9498_1-2.tif
Miss Suomi Tarja Nurmi

Auto: Chrysler

Chrysler 1950-luvulta vai vanhempi?
Oulun automuseon sivustolla on kuvia vanhoista autoista.
Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta: video 11 minuuttia.
Lapsus
Rattijuoppo kaahasi sataa poliisia karkuun.
- Otsikko Warkauden Lehdessä
Kuva © Sastamala Visual Oy
Auto: Postiautoja

Postiautot eli Posti-ja telelaitoksen linja-autot kuljettivat sekä postia että ihmisiä vuosina 1921-1999.
Postiautoliikenne aloitettiin ensimmäisenä Lapissa Rovaniemen ja Sodankylän välillä.
Vilkkaimmillaan postiautoliikenne oli vuonna1971.
Silloin 420 oranssinväristä linja-autoa ajoi 222 linjaa eri puolilla Suomea.
Nykyään posti kulkee rekkakyydeillä.
Yle Elävä arkisto: Pohjanmaata postiauton ikkunasta 1970-luvulla
Yle Elävä arkisto: Kiertomatka postiautolla Kainuussa ja Koillismaalla 1963
Teeman Elävä arkisto: Postiautolla laskettelemaan tai ladunpäähän.
Nämä lyhytelokuvat esittelevät samalla Suomen eri paikkakuntien
tärkeimpiä nähtävyyksiä (12min, 15min, 10min, 12min, 12min).
Sanonta
Kun Kusti polkee, niin posti kulkee.
Kasku
Savolaismies oli käymässä Helsingissä ja päätti käydä katsomassa Kiasmaa.
Hän kysyi tietä helsinkiläiseltä. Tämä neuvoi:
- Tota katua, ku meet tonne ja siitä sit vasempaan, nii siinä se tulee sua vastaan.
- No, minäpä outtelenniisitten tässä, kun se kerran on tulossa tänne päe.
Kuva © Sastamala Visual Oy
Rallia

Sananlasku Maltti on valttia.
Kuva © Sastamala Visual OyAuton kunnostusta

Auton perusteellinen kunnostus menossa.
Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvuilta: video 11 minuuttia.
Sananlasku
Eipä olla ensi kertaa pappia kyydissä. Tarkoittaa: Tehtävä on jo aivan tuttu.
Laulu
Kesällä töitä teki maalari, kesällä töitä teki hanslankari...
Kuva © Sastamala Visual Oy