Selkokieli

Selkokieli tarkoittaa yleiskieltä helpompaa ilmaisutapaa. Sitä tarvitsee Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä. Selkokieltä on Suomessa kehitetty 1980-luvulta lähtien. Selkokeskus on valtakunnallinen selkokielen asiantuntijakeskus. Selkokielen mittari julkistettiin selkeän kielen päivän seminaarissa 11.10.2018 (tallenne). Mittarin avulla tunnistetaan selkokielinen teksti ja saadaan arvio siitä, onko teksti selkokieltä vai ei. Selkokieliset kirjat merkitään selko-logolla (kuva >)

Selkokielisiä tekstejä

 

Muistoissamme 50-luku aineisto
Jalonen, Sirkka; Rajala, Pertti; Mäki, Outi & Alastalo, Kirsi (2018): Muistoissamme 50-luku. Vanhustyön keskusliitto. Selkokirja ja siihen sisältyvä Ohjaajan opas (info). Muistoissamme 50-luku -kuvapakassa on 50 laminoitua kuvakorttia muovikotelossa sekä oma ohjaajan opas. Kirjan ja sitä tukevan kuvapakan kaikki kuvat löytyvät Vahvikkeen Kuvat-laatikosta.

Kirjan 22 teemaa kysymyksineen ja vinkkeineen:

 

Selkokirjoja          luetteloa sopivista selkokirjoista
Itkonen, Satu & Gröhn, Tiina (toim.): Kuvamatkoja maalaustaiteeseen. Opas keskusteluryhmille. Kirkkopalvelut.
Kartio, Johanna (2000): Suomalaisia viihdetähtiä. Opike.
Kartio, Johanna & Rajala, Pertti (2008): Suomalaisia taiteilijoita. Opike.
Kivi, Aleksis (mukauttanut Helvi Ollikainen ja Pertti Rajala 2012): Seitsemän veljestä. TSL
von Martens, Thomas (kääntänyt Ari Sainio 2006): Suuria ajattelijoita. Opike.
Mikkanen, Raili (2008): Suomalaisia suurnaisia. Opike.
Mäki, Outi (1995): Ruokajuttuja selkokielellä.
Raitanen, Anitta (1993): Kohtalo kuljettaa.
Raitanen, Anitta (1991): Niin paljon kuuluu elämään
Pertti Rajala (1990): Kirjeet kertovat
Rajala, Pertti (1987): Tehtaantyttö. Selkokielinen muistelukirja “pumpulin tytöstä”.
Rajala, Pertti (2000): Suomalaisia suurmiehiä. Opike.
Rajala, Pertti (2012): Helmi Haapasen sisällissota. TSL
Richter, Berylli & Raatikainen, Tarja-Tuula (1995): Arkiset askareet. Selkokielellä vuosisadan alun elämästä.
Sainio, Ari (2000): Suomalaisia urheilijoita. Kehitysvammaliitto.
Simola, Marja (2016): Jäähyväiset Viipurille. Kirjokansi.
Selkokeskuksen selkokirjaesite 2016-2017selkokirjaesite 2017–2018

Selkokirjoja netissä
Alastalo, Kirsi (2018): Pyöräily ennen ja nyt. Ohje ohjaajalle.
Selkokielisiä tietokirjoja (Etelä-Suomen kaupunkien tuttuja lintuja, koiran hoitaminen, radio-ohjelman tekeminen, jokamiehen oikeudet ym.) on Papunetin sivuilla

 

 

Minä luen sinulle -kampanja 5.2.-12.2.2018
Kampanjassa maahanmuuttajat toteuttavat lukuhetkiä iäkkäille ihmisille, joille lukeminen on hankalaa.
Lukuelämyksiä ja kohtaamisen iloa.  

 

Kirjojen tekeminen
Papunetin Papuri-työkalulla voi itse rakentaa digitaalisia kirjoja kuten oman elämäntarinan, selkokielisiä tietokirjoja ja valokuva-albumeita. Kirjoissa on mahdollista käyttää tekstiä, kuvaa, videoita ja äänitiedostoja. Käytössä on mm. Papunetin kuvapankin yli 26 000 kuvaa. Valmiin kirjan voi tallentaa PDF-muodossa lukemista ja tulostamista varten. Kirjan rakentamisessa voit käyttää Vahvikkeen kuvapankkia.

 

Oppaita
Leskelä, Leealaura & Kulkki-Nieminen, Auli (2015): Selkokirjoittajan tekstilajit. Opike.