Pelit

Pelaaminen rentouttaa ja viihdyttää, mutta samalla se hieroo älynystyröitä ja antaa luovuudelle mahdollisuuksia toteutua. Siksi pelejä löytyy myös Vahvikkeen Aivojumppa-laatikosta. Ihminen on pelannut tuhansia vuosia. Shakki-pelinkin tiedetään olevan yli tuhat vuotta vanha. Alun perin pelaaminen on ollut nimenomaan aikuisten harrastus; mitä ylhäisempi ihminen, sitä enemmän oliaikaa pelata. Moneen peliin liittyy jännitys ja yhteisöllisyys. Yhdessä pelatessa syntyy yhteisiä kokemuksia, jotka voivat tukea myös ystävystymistä. Monet pelit sopivat erinomaisesti ikäpolvien yhteiseksi toiminnaksi.

On olemassa noppa-, lauta-, kortti-, äly- ja taktiikkapelejä, sana-, kuva- ja numeropelejä, dominoita ja muistipelejä, toiminta- ja liikuntapelejä sekä satoja erilaisia digitaalisia pelejä. Pelata voi yksin, parin kanssa, ryhmässä tai tietokonetta vastaan. Monia pelivälineitä voi rakentaa itse.
Museovirasto ylläpitää Aineeton kulttuuriperintö -sivustoa, johon kerätään myös pelejä. RyhmäRengin pelivinkkejä Pinterestissä.

Bingo

Bingo on 1500-luvulla keksitty peli. Sen pelivälineitä ovat ruudutetut kortit, irralliset arvontalaput tai -pallot sekä kynät tai nappulat, joilla ruudukoista peitetään onnettaren arpomat numerot, nimet tai kirjaimet. Harjaantunut pelaaja pystyy tarkistamaan useaa lappua yhtä aikaa. Jos mahdollista käytä kortteja laminoidessasi mattapintaista laminointikalvoa, niin kortit eivät kiillä kohdevaloissakaan. Kuvassa Karpalokodin Bingon pelaajia.
Markkinoilta löytyy muovisia käteviä pelilautoja, joissa numerot peitetään vetämällä värillinen läpyskä numeron päälle. Sininen pelilauta on kuvattu Pohjolan Lähitorin pelihetkessä.

Numerobingossa yleisin ruutujen määrä on5×5. Se, joka saa ruudukostaan peittoon pystysuoran, vaakasuoran tai nurkasta nurkkaan rivin, huutaa: ”Bingo!”
Tulosta pelipohja 5×5 ruutua

Nimibingon lapuissa on 10 ruutua kahdessa rivissä (2×5). Ohjaaja näyttää isoa paperia, jossa on paljon nimiä (etunimiä, paikkakunnalla tunnettuja ihmisiä, poliitikkoja, iskelmälaulajia, urheilijoita, palvelukeskuksen henkilöitä ja asukkaita, sarjakuvahahmoja, kirjailijoita tms). Osallistujat valitsevat haluamansa bingopallojanimet ja kirjoittavat ne omaan lappuunsa 1/ruutu. Ohjaaja arpoo nimiä. Viereisessä kuvassa nimet kirjoitettu pingispalloihin. Ensimmäinen bingo on 1 täysi rivi ja toinen bingo on koko lappu täynnä arvottuja nimiä. Nimibingo sopii tutustumisleikiksi pieniin tapahtumiin. Silloin kerätään ensin omaan lappuun toisten nimiä tilassa vapaasti kulkien ja haastatellen. Arvottaessa ohjaaja nostattaa vuorotellen jokaisen ylös ja esittelee. Samalla kaikki, joiden lapussa ko nimi on, rastivat sen.
Tulosta etunimiä (48 etunimeä)
Tulosta
sarjakuvahahmoja (36 sarjakuvahahmoa)
Tulosta
kirjailijoiden nimiä (2 sivua, 42 nimeä)

Ihmisbingossa käytetään bingolappuja, joiden ruuduissa on tunnettujen henkilöiden kasvokuvia (tai oman asuinyhteisön henkilöiden kuvia). Ohjaaja antaa osallistujille Ihmisbingolappuvinkkejä, kuten ”tunnettu huumorimies televisiosta” ja osallistujat yrittävät niiden perusteella keksiä, kenestä puhutaan ja löytyykö kyseinen henkilö heidän omasta bingolapustaan. Arvuuttelun jälkeen myös oikea nimi mainitaan ennen seuraavaan kuvaan siirtymistä virheellisten peittojen estämiseksi. Viereinen kuva on savonlinnalaisen Hopearannan bingopelistä; peittolappuina kermapurkkien kansia (kuva Taru Paavolainen >).

Kirjainbingossa käytetään lappuja, joissa on vain yksi rivi ruutuja (6-12kpl). Jokainen kirjoittaamuovinen Bingoläpyskä. haluamansa kirjaimen oman lappunsa jokaiseen ruutuun. Samaa kirjainta voi kirjoittaa useita, jos arvotut kirjaimet päätetään palauttaa takaisin arvottavien joukkoon. Joka ensimmäisenä saa muodostettua oman paperinsa arvotuista kirjaimistaan sanan, sanoo: Bingo! Myös se on bingo, kun kaikki oman lapun kirjaimet on sanottu.

Bingopalkintoina voidaan käyttää kahvilippuja tai pelimerkkejä, joita keräämällä voi tavoitella isompia palkintoja usean pelikierroksen jälkeen. Voidaan myös käyttää kahta koria, joissa toisessa on pienempiä yhden pisteen palkintoja; näistä ensimmäisenä Bingon saanut valitsee haluamansa pikkupalkinnon. Toisessa korissa on vähän suurempia palkintovaihtoehtoja sille, joka ensimmäisenä saa koko ruudukkonsa täyteen. Makeiset ja keksit sopivat myös palkinnoiksi pienessä piirissä, kahvipaketti vähän isommassa. Hauskoja vaihtoehtoja ovat yllätyskirjekuoret, jotka valitaan tietämättä sisältöä etukäteen. Kuoressa voi olla valokuva, kolikko, jokin pääsylippu jne. 1960- ja 70-luvuilla moni urheiluseura pyöritti toimintaansa bingotilaisuuksien järjestämisestä kerätyillä varoilla. Silloin tavallinen voitto oli kahvipaketti ja päävoittona oli aina jotain suurta, joka veti salin täyteen pelaajia.

Kuvan pelissä on puiset numeropallot (arvontalaitteen korkeus 25cm).

Arvotuille numeroille on hyvä olla alusta, johon ne saadaan numerojärjestykseen. Huudettujen Bingojen numerot on aina hyvä tarkistaa, sillä se poistaa turhat jälkipuheet.

Hyvän kokoiset Bingo-pallot saa pingispalloista, joihin numerot, kirjaimet tai nimetpiirretään kestävällä tussilla. Telineen huudetuille palloille saa isosta munakennosta tai monesta yhteen liitetystä munakennosta. Jos kennoston maalaa, sitä ei heti munakennoksi tunnistakaan. Pallot voidaan sekoittaa ämpärissä.

Pelikortteja on helppo valmistaa itse käsin tai tietokoneella. Laminointi tekee korteista kestävät, pestävät ja tanakat.

Bingon peittolaput tai -nappulat pysyvät paikoillaan, jos alustassa on syvennykset tai nappuloissa magneetti ja alusta metallia. Kuvassa on pelivälineet tanskalaisen vanhainkodin pelikaapissa. Nappuloista saa hyvän otteen, koska ne on tehty naulakon nupeista. Joka nupissa on magneetti. Puukehyksisiä alustoja on helppo käsitellä ja numerotaulut ovat metallia.

Julkisen Bingopelin toimeenpano on luvanvaraista. Lupa voidaan myöntää yleishyödylliselle yhteisölle tai säätiölle, ei yritykselle eikä yksityishenkilölle. Tuotto on käytettävä yleishyödylliseen tarkoitukseen. Bingolupahakemus liitteineen osoitetaan Poliisihallitukselle (ohjeita).

Netissäkin voi pelata Bingoa. Silloin pelaaja osallistuu useiden ympäri Suomea sijaitsevien pelihallien peleihin samanaikaisesti. Jokaisessa pelihallissa on oikea bingoemäntä. Pelin aikana voi chatin kautta jutella toisten pelaajien kanssa.

Finna-bingo on Kansalliskirjaston tarjoama idea tutustua Finna.fi-palveluun. Finna.fi on hakupalvelu, josta löytyy kiehtovia aineistoja arkistoilta, kirjastoilta ja museoilta. Finna-bingoa kannattaa ”pelata” porukalla.

Eläkeliiton Vuodenaikojen liike -liikuntakampanjassa liikutaan vuodenaikojen vaihtelusta nauttien.Kampanjaan voit osallistua liikkumalla itse, kutsumalla ystävän mukaasi liikkumaan tai järjestämällä yhdistyksen tai piirin yhteisen liikunnallisen Vuodenaikojen liike bingon.

Curling ulko- tai sisäpeli

Curling on alun perin jäällä pelattava olympialaji, mutta sitä voi harrastaa myös sisällä. Se on sosiaalinen peli, joka sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille. Neljän hengen joukkue voi koostua eri ikäisistä pelaajista ja kahdestaankin voi pelata. Sisäpelissä käytetään huopamattoja jamuovisia kiviä. On myös pöydällä pelattava versio sekä työntimiä, joita voi käyttää käsin liu´uttamisen vaihtoehtona. Curlingia voi pelata myös istualtaan, kun käyttää siihen tarkoitettua ramppia.
Curlingista on olemassa myös asfaltille tarkoitetut välineet. Asfaltille pelialue piirretään liidulla.

Digitaaliset pelit

Vahvikkeen Tietokoneet-osiossa on tietoa Digitaalisista peleistä.
Janne Virkki on tehnyt digitaalisen median opinnäytetyön (2012) Pelisuunnittelu selkokieltä ja selkokuvitusta tarvitseville.

Golf ulko- tai sisäpeli

Golfissa yhdistyy pitkäkestoinen, matalan sykkeen liikunta ja sosiaalisuus. Suomessa on paljon iäkkäitä, aktiivisiagolfin harrastajia.Esa Takala on tehnyt Seniorigolfaamisen mahdollisuuksista opinnäytetyön, josta löytyy lajista kuvausta sekä tutkittua tietoa kuntourheiluna (golfissa senioreiksi lasketaan yli 50–vuotiaat naiset ja yli 55–vuotiaat miehet).Kuvassa vesivahinkolaminaatista kasattu sisägolfin reikämaali. Mailaksi käyvät muutkin kuin golfmailat, mutta palloina aidot golfpallot toimivat parhaiten (hylättyjä palloja voi kerätä ulkokenttien reunoilta). Sahaa laatikkoon tarpeeksi isot reiät. Jos osallistujilla on näkemisen kanssa haasteita voi maalata myös aukkojen reunat, jolloin reikä erottuu selvästi. Samoin voi laatikon sisälle laittaa taskulampun palamaan tai laittaa laatikon ohuen kartongin päälle, mikäli lattia sattuu olemaan hyvin saman värinen kuin reikälaatikko.

Heittopelit


Monia heittopelejä käytetään kuntoutuksessa, sillä ne liittyvät silmä-käsivarret-sormet-koordinaatioon. Perinteisistä heittopeleistä on muokattu eri tasoisia ja sääntöjä sovellettu. Jos ympäristössä on paljon helposti särkyvää tavaraa, voi heitellä vaikka tulitikkuja maaleihin; siinä vaaditaan tarkkuutta ja voiman säätelyä.
Suurista munakennoista voi rakentaa pingispalloilla pelattavan heittopelin (kuvassa), jota voi pelata hyvin heikoillakin voimilla. Kennolevyjä ei liimata toisiinsa vaan asetellaan lattialle vierekkäin. Näin osat on helppo säilyttää.

Boccia ja petankki ulkopeli

Boccia on kahden joukkueen välinen peli. Se on kehitetty henkilöille, joilla on motorisia ongelmia. Se on lajina paraolympialaisissakin. Boccia sopii kuitenkin myös hyville heittäjille. Peliä voi pelata seisten tai istuen ja sekin riittää, kun jaksaa vierittää pallon kohti maalipalloa. Ulkona käytetään kovamuovisia palloja, sisällä nahkaisia tai pehmeitä muovipalloja. Virallisen pelikentän koko on 6m x 12,5m, mutta osallistujien mukaan sitä voi toki pienentää. Petankki on hyvin samantapainen peli, mutta sitä pelataan metallikuulilla ja virallinen kentän koko on 4m x 15m. Saatavana on sekä vapaa-ajan kuulia että virallisia pelivälineitä, jotka ovat kansainvälisen Petanque-liiton (FIPJP) hyväksymiä.

Tikkaulko- tai sisäpeli

Tikkaa voidaan heittää sisätiloissa, kun tikkataulu asetetaan lattialle ison haltex-ilmoitustaulun keskelle (kuvassa). Heittää voi myös istuen. Havainnointia voi tukea peittämällä ilmoitustaulu kellertävällä kankaalla. Myynnissä on myös metallisiatikkatauluja, jolloin tikan piikin tilalla on magneetti.

Mölkky® ulkopeli

Mölkky on puukeiloilla pelattava karjalaisen kyykän tapainen heittopeli kaiken ikäisille. Sen säännöt löytyvät Suomen Mölkkyliiton sivuilta sekä pelin oikeudet omaavan Tictacin sivuilta. Pelivälineitä on kesäisin myynnissä monin paikoin, mutta myös niiden valmistus on yksinkertaista. Siihen tarvitaan pyöreää puukeppiä tai rankaa, saha, hiekkapaperia ja paksu tussi. Kesäisin järjestetään mölkkykilpailuja.

Renkaanheittopelit ulko- tai sisäpeli

Tavallisin renkaanheittopeli on puinen lautaristi, jonka sakaroissa ja keskikohdassa on puiset tapit renkaiden heittoa varten. Renkaat voivat olla muovista tai narusta tehdyt. Peli on huomattavasti vaikeampi, jos heitetäänkin hevosenkengän muotoisia heittovälineitä eikä renkaita.

Heittoseinä ulko- tai sisäpeli

Suureen pahviin tai vaneriin sahataan eri kokoisia aukkoja, jotka pisteytetään. Mitä pienempi reikä, sitä suurempi pistemäärä. Rei´istä heitetään hernepusseja tai palloja. Ulkona voi heittää pieniä kiviä tai käpyjä.(Kuvassa Honkalakodin heittoseinä). Palloja heitettäessä heittoseinä sijoitetaan lähelle seinää, niin ei palloja tarvitse hakea kaukaa. Seinän taakse voi myös kiinnittää pusseja niin, että jokainen reikä muodostaa pussin suun. Tällöin pussin materiaalin täytyy olla niin kevyttä ja liukasta, ettei se estä sinne heittämistä.

Soppakuppipeli ulko- tai sisäpeli

Eineskupeista voi rakentaa tarkkuusheittopelejä, joissa heittovälineinä käytetään hernepusseja. Tämän pelin avulla ryhmä voi myös yhdessä päättää/arpoa, mitä tehtäisiin:

Munanheittopeli sisäpeli

Muovisista eineslaatikoista ja muovimunista voi rakentaa pääsiäisen aikaan sopivan heittopelin. Jos käytettävissä on vain yksivärisiä munia tai suklaamunien sisuksia, niistä voi tehdä keskenään erilaisia myös liimaamalla munan ympärille värillisen kangasnauhan.

Saappaan heitto ulkopeli

Saapasta voidaan heittää pituus- tai tarkkuuskilpailuna. Perinteisesti heitetään kumisaapasta ja lajiin on olemassa yleisesti hyväksytyt säännöt. Epävirallisiin kisoihin sopii heittovälineeksi myös tohveli.

Ötökän tappopeli sisäpeli

Kesäisessä Ötökän tappopelissä heitetään tavallisia kärpäslätkiä ja yritetään osua kortteihin, joissa on kärpästen, luteiden, kirppujen ja/tai muiden ötököiden kuvia. Tulostetut kortit levitetään lattialle. Ne voi kiinnittää sinitarralla paikoilleen. Osumista lasketaan pisteitä. Samaan tapaan voi käyttää Koronantappopelin kortteja.

Jätkänshakki eli ristinolla


Jätkänshakkia voi pelata kynällä ja ruutupaperilla. Pelissä on aina kaksi pelaajaa. Toinen piirtää rasteja, toinen ympyröitä. Viisi (tai kolme) samaa kuviota yritetään saada peräkkäin pystyyn, vaakaan tai vinoon ja samalla estää vastapuolen yritystä samaan. Peliin on saatavana puisia pelivälineitä ja ne voi myös askarrella itse. Pelialustana voi käyttää isoa munakennoa ja nappuloina puuhelmiä tai pingispalloja. Ulkona voi piirtää ruudukon hiekkaan kepeillä ja käyttää nappuloina kiviä ja käpyjä tai karamelleja. Mainiot pelinappulat saa maito-, mehu- ja kermapakkausten muovikorkeista (kuva >).

Karanteeniolosuhteissa jätkänshakkia voi pelata myös ikkunan läpi (kuva>). Pahvista leikatuista suikaleista kootaan ikkunaan ristikko sinitarran tai teipin avulla tai käytetään kontaktimuovisuikaleita. Nappuloina voidaan käyttää esimerkiksi sinitarraa tai tarralappuja.

Jätkänshakkia voi pelata myös kolmiulotteisena, jolloin se on selvästi haastavampi. Pelaajat pujottavat vuorotellen yhden puuhelmen kerrallaan puisen pelilaudan tikkuihin. Pelaajat koettavat saada oman värisistä puuhelmistä neljän suoran mihin tahansa suuntaan kolmessa ulottuvuudessa. Peli päättyy joko saavutettuun neljän suoraan tai tasapeliin tikkujen ollessa täynnä, ilman kummankaan värin suoraa. Peli harjoittaa keskittymistä, loogista päättelyä, strategista ajattelua ja pitkäjänteisyyttä.

Kausipelit

Kausipeli otetaan esille vuodenajan tai jonkin juhla-ajan mukaan ja laitetaan taas loppuvuodeksi säilöön.

Keilaus ja kaatopelit ulko- tai sisäpeli

Keilapelissä muovisia, puisia tai vaahtomuovisia keiloja kaadetaan vierittämällä palloa sovitun etäisyyden päästä. Oikeassa keilapallossa on sormia varten kolme reikää, mutta muitakin palloja voi vierittää.
Keiloina voi käyttää muovipulloja, joihin on sisälle laitettu vettä, hiekkaa tai sahanpurua (ei täyteen asti).

Kuvassa on eri kokoisia nestepakkauksia, joissa on sisällä vähän riisiä tai hiekkaa, jotta seisovat tanakammin kuin ihan tyhjät tölkit. Kohteet asetetaan seisomaan pöydän etureunalle ja niitä yritetään saada kumoon esim. jonglöörauspalloilla. Tölkkejä ei päälystetä millään vaan tarkoitus on, että ”sisältö” on näkyvissä.

Keskustelupelit

Laatupeli on Hollannissa kehitetty palvelutaloihin sopiva Trivial Pursuit-tyylinen, selkeäkäyttöinen lautapeli, jonka Stakes muokkasi Suomen oloihin. Peli sisältää pelilaudan, nappulat, nopat ja erilaisia kysymyskortteja, joiden aihealueet koostuvat asumisesta, toiminnan organisoinnista, itsenäisyydestä, tiedon saannista, asiakkaan kohtelusta, tuen saannista ja henkilökunnan ammattitaidosta. Osa kysymyskorteista on tarkoitettu asukkaille, osa omaisille. Pelin kulku tapahtuu noppaa heittämällä, pelilaudalla etenemisellä, sekä esitettyyn kysymykseen vastaamalla. Peli on vuorovaikutteinen asiakaspalautemenetelmä sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Muistelu-ja keskustelukortit

Kortit voivat liittyä vuodenaikoihin, lapsuuden tai työiän muistoihin, vuoden juhliin ym.. Korteissa voi olla kysymyksiä tai keskustelujen aiheita – ”punaisen langan päitä”, jotka auttavat keskustelua pääsemään alkuun. Muistelukorttien käyttövinkkejä ja ideoita itsetehtäviin kortteihin löytyy Vahvikkeesta. Vanhustyön keskusliitto on tuottanut yhdet myynnissä olevat laminoidut muistelu- ja keskustelukortit.

MeikäMeikä on Pelinikkareiden lautapeli vuorovaikutus- ja empatiataitojen vahvistamiseen. Peliä voi pelata monenlaisissa pienryhmissä. Kaikki pelit pelataan samalla pelilaudalla, mutta käyttäen eri ikäkausille sopivia kysymyskortteja. Peli perustuu keskustelulle, jossa samalla opitaan uutta itsestä ja toisista. Pelin avulla opitaan toisen hyväksymistä, omia vahvuuksia ja läheisten merkitykstä. MeikäMeikäSeniori-kysymyskortteja (kuva>) voi käyttää erikseen tai pelilaudan (kuva>) kanssa.

Tietopelit

Opetushallituksen ylläpitämä verkkopalvelu Edu.fi on tuottanut Maailman tavat -pelin. Sen tarkoitus on tutustuttaa eri maiden tapoihin ja käyttäytymissääntöihin matkustuspelin avulla. Peli sopii ikäpolvien yhdessä pelattavaksi. Lentolipuissa on kutakin maata koskevia kysymyksiä. Niitä ja tulostettavia vastauksia voi käyttää keskustelun pohjana pelaamattakin.

Laivan upotus


Laivan upotusta voi pelata pelkällä kynällä ja paperilla, mutta siihen on myös myynnissä pelivälineitä. Laivan upotus sopii ikäpolvien yhteiseksi peliksi sekä äijäryhmiin.

Lautapelit


Suomen lautapeliseura on suomalaisten lautapeliharrastajien yhteisö ja etujärjestö. Se organisoi pelikerhoja useilla paikkakunnilla, järjestää pelitapahtumia, kilpailuja ja muuta harrastustoimintaa. Seuralla on laaja pelikirjasto ja sen foorumilla voi osallistua pelejä koskevaan keskusteluun.

Vanhoissa lautapeleissä oli usein teemana matkustaminen tai kaukaiset maat, sillä matkustamiseen oli harvoilla rahaa ja aikaa. Pelien avulla vieraat maat tulivat tutuksi. Doria.fi-julkaisuarkistossa on kirjaston digitoimia lautapelejä 1800-luvulta 1940-luvulle. Kaikki kokoelman lautapelit ovat tekijänoikeusvapaita. Niitä voi vapaasti tulostaa pelattaviksi ja vaikka myyjäisissä myytäväksi.

Afrikan tähti

Afrikan tähti on 1950-luvulla syntynyt suomalainen lautapeli, jossa tavoitteena on löytää jalokivi nimeltä Afrikan tähti. Pelinappuloita siirretään Afrikan karttaa pitkin ja käännetään reitillä vastaan tulevia pahvikiekkoja, joista osa on tyhjiä ja osassa erilaisia jalokiviä – yhdessä Afrikan tähti. Lisäksi on rosvoja ja hevosenkenkiä. Afrikan tähti on ollut monen ikäpolven suursuosikki. Se on Suomen historian suosituin peli. (kuva)

Fortuna ulko- tai sisäpeli

Klassinen, puinenlautapeli Fortuna on suomalainen keksintö. Pelaajat antavat puisella kepillä vauhtia metalli- tai lasikuulille ja yrittävät saada kuulan vierimään reunallisella puualustalla haluamaansa reikään tai nauloilla kehystetyille alueille. Sijainnista riippuen pysähdyspaikoista saa eri määrän pisteitä. Fortunan voi teettää nelisen kertaa tavanomaista suurempana, jolloin kuulina voi käyttää golfpalloja ja keppinä korona-keppiä. Iso Fortuna sopii myös ulkopeliksi pöydälle tai maahan. Viereisen kuvan isossa Fortunassa pallot ovat golfpalloja.

Hetki yhdessä -lautapeli

Pelin valmistus- ja käyttöohjeet löytyvät oppaasta ”Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa”. Oppaaseen kuuluu cd-levy, jossa on valmiit tulostettavat korttipohjat sekä ohje pelilaudan valmistamiseen. Peliin kuuluu pelilauta, iso puunoppa ja kolmenlaisia kortteja. Pelinappuloina toimivat erilaiset pienet koriste-esineet tai muuten erilaiset pienet esineet kuten nappi, sokeripala, hakaneula jne. Punaisissa korteissa on tehtäviä, keltaisissa korteissa pelaajia toisiinsa tutustuttavia kysymyksiä, sinisillä korteilla tarkoitetaan eriaiheisia kuvakortteja. Pelissä tehdään erilaisia tehtäviä yhdessä, kuunnellaan toisia pelaajia, kysytään ja vastataan, keskustellaan sekä pidetään hauskaa. Voittaja on ensimmäisenä maaliin päässyt pelaaja, mutta päätarkoituksena ei ole voitto, vaan viihdyttävä hetki yhdessä.

Korona ulko- tai sisäpeli

Koronassa lyödään kepeillä kiekon muotoisia nappuloita (kuva Suomen Metsämuseo) ja yritetään saada ne putoamaan neliskulmaisen pelialueen nurkissa oleviin pusseihin tai purkkeihin. Pelialusta on vaneria ja siinä on matalat puureunat. Pelaajia on 2-4. Koronan kehitti sama suomalainen mies kuin Fortunan.

Korsupeli

Korsupeli on painettu 1944. Sen säännöt muistuttavat kovasti shakkia eli se on erinomainen aivojumppapeli. Tulosta se Doria.fi-julkaisuarkistosta.

Ludo

Ludo on puinen tai pahvinen lautapeli, johon löytyy googlaamalla kymmeniä erilaisia pelilautoja.

Monopoli

Puukiekkopeli ulko- tai sisäpeli

Pelissä on vanerinen tai kovalevyinen pohjalevy ja ympärillä noin viisi senttimetriä korkea reunus. Pelilaudan keskellä on reunuslaudan korkuinen väliseinämä, jonka keskellä esim. 10 leveä aukko. Kiekot on sahattu pyöreästä puukapulasta ja hiottu. Kummassakin päässä pelilautaa on kuminauha noin 1cm korkeudella. Lähtötilanteessa kummallakin pelaajalla on sama määrä kiekkoja. Kumpikin vetää vuorollaan kiekon takalaitaa vasten ja päästää irti koettaen saada sen osumaan reiästä ja jäämään keskiviivan toiselle puolelle. Se voittaa, jonka kiekot loppuvat ensin.

Shakki

Shakki on yli 1500 vuotta vanha strateginen lautapeli, jota pelataan ruudullisella laudalla. Nykyiset säännöt ovat noin 600 vuotta vanhat. Shakin pelaaminen harjaannuttaa loogista ajattelua, muistia ja keskittymistä. Shakkia voi pelata myös tietokonetta vastaan. Nappuloita on myynnissä myös polvenkorkuisina niin, että peliä voi pelata ulkona maassa olevien ruutujen päällä.

SPIRAL-lautapeli

SPIRAL-lautapeli on Tulevaisuus pelissä -kehittämishankkeen tulos. Hankkeen rahoitti Kela ja toteutti Kuntoutussäätiö yhteistyössä Lempäälän kunnan ja MLL:n kanssa (2014–2016). SPIRAL-pelin uudet muodotkehittämishankkeeseen(2017-2018) tuli mukaan mm. Aivoliitto ja menetelmän käytettävyyttä ryhmämuotoisessa kuntoutuksessa parannettiin. Pelin pohjana on kuntoutusohjaaja (YAMK) Kirsi Niittymäen opinnäytetyö. SPIRAL-lautapeli (pelilauta) sopii neurologisille kuntoutujille. Se helpottaa kuntoutustavoitteiden asettamista mm. afaatikkoryhmässä ja siihen liittyy lautapelin lisäksi kysymys– ja tehtäväkortteja. Tällä hetkellä pelistä on erilliset versiot aikuisille mielenterveyskuntoutujille sekä kielellisiin vaikeuksiin aikuisille (afasia). Ohjeet. Kohderyhmäkohtaiset pelimateriaalit ovat kenen tahansa ladattavissa ja tulostettavissa. Pelin voi myös tilata valmiina.

Suomi Latu

Suomen Latu -ulkoilujärjestössä on ideoitu, kuinka perinteisiä lautapelejä voi muuntaa liikunnallisiksi pihapeleiksi. Katso esittelyvideot Muistipelistä, Kimblestä ja Afrikan tähdestä.

Lotot

Kaikille tutun television lotto-arvonnan lisäksi lotto tarkoittaa peliä, jossa kukin vuorollaan nostaa kuvalaatan ja yrittää löytää vastaavan kuvan omasta lotto-laudastaan. Pelaaja, joka saa oman lautansa täyteen ensimmäisenä,voittaa pelin. Kuvat voivat koostua kodin esineistä, eri eläimistä tai vaikka eri rotuisista koirista. Pelilaudassa on 2×2, 3×3, 4×4 tai 5×5 ruutua, joissa jokaisessa eri kuva. Lottoa voidaan pelata myös niin, että onnetar nostaa kuvalaatat ja kaikki, joiden laudassa on kyseinen kuva, peittävät sen. Mustavalkoisia kesäaiheisia lottoalustoja ja niihin värillisiä peittokortteja:

Muistipelit eli memoryt

Perinteinen muistipeli koostuu parillisista korteista, jotka laitetaan pöydälle nurinpäin. Pelaajat kääntävät vuorollaan kaksi korttia oikein päin. Kaikki yrittävät painaa mieleensä käännetyt kuvat. Löydetyn kuvaparin saa itselle ja eniten kuvapareja kerännyt voittaa. Muistipeliä voi pelata yksin, parin kanssa tai pienessä ryhmässä. Kortteja voi käyttää myös kilpailematta muistin harjoituttamiseen: pienessä ryhmässä voidaan yhdessä päättää käännettävät kortit. Helpoinmuistipeli pelataan kortit pöydällä oikein päin.Levitä korttiparien toiset puoliskot pöydälle ja jaa muut kortit osallistujille.Vuoron perään sijoitetaan kortti parinsa päälle nurinpäin. Valokuvausliikkeissä voi teettää muistipelejä omista valokuvista. Kuvassa on Pirkankoivun Memory-kortit lehdistä leikatuista kuvista, kartongista ja kontaktimuovista. Jos laminoit itse tehtyjä memorykortteja, huomaa, että mattakalvo estää heijastumat ja peliä voi pelata missä tahansa valaistuksessa.

Itse tehtäviä muistipelikortteja

  • Muistipelin voi tehdä itse esimerkiksi perhekuvista, lehtikuvista tai paikkakunnan nähtävyyksistä. Sopiva kortin koko on noin 6x6cm – 10x10cm. Kuvaparin toisessa kortissa voi olla nimi ja toisessa kuva tai toisessa sama henkilö lapsena ja toisessa aikuisena. Myös eläin täysikasvuisena ja pentuna on sopiva pari.
  • Helposti tartuttavan memoryn voi rakentaa tölkkien kansista (esim. vauvanruokapurkkien kannet). Kansien sisäpuolelle liimataan kuvat, kaksi kutakin. Jos kansi on pieni eli kuva samoin, kuvan pitää olla tavallista selvempi. Pelkät värit ja geometriset muodotkin toimivat.
  • Muistikerhossa erinomaiseksi peliksi on koettu kortit, jotka koostuvat kerholaisten kasvokuvista.

Tulostettavia muistipelikortteja

Myynnissä olevia muistipelikortteja

Muistipelejä löytyy markkinoilta mm. seuraavista aiheista: Maailman eläimet, Suomi,Suomen marjat, kukat ja sienet.

  • Autoaiheiset muistipelikortit löytyy mm. Mobilia automuseosta Kangasalta (kuva oikealla).
  • Avainsäätiön Arvaa ja tarinoi -korttipaketti sisältää laminoituja valokuvakortteja eri eläimistä 24 kpl. Kuvien avulla voidaan pelata muistipeliä, mutta myös käyttää niitä muistelun ja vuorovaikutuksen tukena. Kuvat helpottavat tarinointia, muistamista, asiassa pysymistä, ymmärtämistä ja tasapuolista esteetöntä viestintää. Kuvasalkussa on kuvia kolmeen eri peliin: arvoitukset, tarinointi ja muistipeli. Yhteensä 124 korttia
  • Kalatalouden keskusliitto on tuottanut Kalamuistipelin, jossa on 48 eri kalalajia Sundmanin ja von Wrightin upeina piirroksina.
  • Lintumuistipeli Suomen linnuista sisältää 48 eri lintulajia von Wrightin veljesten piirroksina. Tämänkin on tuottanut Kalatalouden keskusliitto.
  • Hyviä aikoja -muistipelikortit sisältävät tuttujen esineiden kuvia.
  • Karjalan liitto ry on tuottanut Karjalaisia vaakunoita -muistipelin (se on myös digitaalisena verkkopelinä), jonka kortit esittävät luovutetun Karjalan kaupunkien ja kuntien vaakunoita tai standaareja.
  • Arvaa, mikä urheiluväline-sananselityspelin kuvakortteja (36 kpl) voi käyttää muistipelinä, kun tulostaa kortteja kahdet kappaleet (tiedoston kolme viimeistä sivua).
  • Noppaperhosen muistipelissä on kuvapareja kotimaisista kasveista ja eläimistä. Muistipelin tilaaja saa sähköpostin liitteenä kuvaselitteen, josta voi halutessaan varmistaa tietyn kasvin tai eläimen nimen. Kortit ovat pintalaminoituja, kulmistaan pyöristettyjä kartonkikortteja kooltaan 6,5 cm x 9,5 cm. Pakassa on 20 erilaista luonto- ja eläinaiheista kuvaparia.
  • MUIKKU-laatikon muistipelikortit ovat myynnissä myös erikseen. Pakkaukseen kuuluu 64 kuvakorttia. Kuvissa muun muassa eläimiä, ruokia ja luontokuvia.
  • Suomessa valmistetussa, vanhojen esineiden valokuvia sisältävässä muistipelissä Muistatko on 40 korttia (20 kuvaparia). Korttien koko on 6 x 6 cm ja ne ovat paksuhkoa pahvia. Peli sopii 2-6:lle osallistujalle. Korttien mukana tulee useita muitakin käyttöideoita kuin muistipelinä (kuva oikealla, vieressä saksalainen memory vanhoista esineistä) Hankintapaikka mm. DementiaOnlineShop

Papunetilla on netissä pelattavia muistipelejä, joissa voi valita korttien lukumäärän: eläimet, värit, esineet ja asiat.

Isossa ryhmässä Memory-kortteja voi käyttää myös niin, että

  • laitetaan kuvakortit kiertämään (muita 1kpl, yhtä 2kpl) ja pyydetään painamaan kuvat mieleen. Kun kortit on kerätty pois, esitetään kysymyksiä: Mitä korttia oli 2 kpl? Minkä väriset taustat korteissa oli? Oliko korteissa hohtimia? Montako nappia oli yhdessä kuvassa? Mitä oli ensimmäisessä kortissa? jne
  • heijastetaan kuvat seinälle, painetaan mieleen ja esitetään jälkikäteen kysymyksiä

Noppapelit

Monissa lautapeleissä käytetään perinteisiä noppia, mutta noppien varaan voi rakentaa monenlaista toimintaa ja pelejä. Pienen nopan karkaamisen voi estää käyttämällä läpinäkyvää kannellista muovipurkkia, jonka sisällä nopat ravistellaan ja purkki asetetaan pöydälle kansi alaspäin. Käytä kuitenkin aina niin isoja noppia, että silmäluku on helppo nähdä.

Myynnissä on toimintanopan ja taskunopan nimellä isokokoisia (noin 15cm x 15cm) pehmonoppia (kuva>), joiden sivujen taskuihin voidaan pujottaa sananselittämispelien ja arvoitusleikkien kuvia,tehtäviä, toimintaideoita tai vaikka jumppaohjeita. Tukevasta ja kestävästä markiisikankaasta valmistetun Voimatassun taskunopan PVC-muovisiin taskuihin mahtuu noin 9,5cm leveä kortti. Noppa kestää kevyen käsinpesun. Kestävän nopan voi rakentaa myös maitopurkista taitellun kuution päälle.

Palapelit

Jos hienomotoriikan kanssa on ongelmia, reunallinen palapeli on paras. Kokoamista varten voi myös rakentaa kehyksen, jonka sisään kuva kootaan. Kaikkein helpoin onreiällinen palapeli, jossa kuvaan on tehty toisistaan erillisiä erimuotoisia reikiä, mihin palat sopivat (piirros). Tärkeää on, että kuva on kokoajalle haastavuudeltaan ja aiheeltaan sopiva: palat riittävän isoja, aihe aikuiselle sopiva ja palat keskenään riittävän erilaiset. Lehdestä leikatuista tai vanhan seinäkalenterin kuvista tai omista valokuvista tulostetuista kuvista tai Vahvikkeen kuvapankista valituista kuvista voi tehdä palapelejä leikkaamalla kuvat satunnaisiin osiin kuten viereisessä piirroksessa. Helpompi palapeli syntyy, jos leikkuuviiva myötäilee kuvan linjoja kuten talon seiniä, puun runkoja jne. Hoivakodissa tarvitaan usein palapelejä lähtien kahdesta palasta. Kuudesta samankokoisesta kuvasta voi rakentaa kuutiopalapelin tasasivuisten puupalikoiden (tai lapsilta jääneen vanhan kuutiopalapelin) päälle.

Erityisesti vanhuksille suunniteltuja palapelejä on myynnissä vain muutamia. Vaikeusasteita löytyy eritasoisia: 4, 8, 24, 48 tai 96 palaa. Sopiva palapelin koko on noin A4-arkin kokoinen, koska jos hienomotoriikan kanssa on yhtään ongelmia, suuremman säilyttäminen kasassa, voi olla liian haasteellista.Reunallinen kehikko on hyvä apuväline. Jos palapelistä ei ole olemassa mallikuvaa, sen voi itse skannata tai valokuvata.
Tässä pahvisia 6 ja 12 palan palapelejä (koko 21cm x 30cm) (Ukinkontti)

24 palan (30cm x 42cm) palapelejä (Ukinkontti)

Alla on vanerisia, mustavalkoisia palapelejä, joissa on kuvattuna maalaiseloa vuosikymmenien takaa. Mustavalkoinen on selvästi haastavampi hahmottaa kuin värillinen. Palamäärä vaihtelee helpoimmasta 9 haastavimpaan 36 palaan. Palapelien koko 23×24 cm. Nämä ovat hiljattain loppuunmyytyjä, mutta jätetty tähän malliksi itsetehtyjä palapelejä varten.

Alla näkyy 5-millisestä muovista valmistettujapalapelejä.Ne voidaan pestä vedellä. Palapelit ovat kooltaan 19 x 29 cm. Palojen lukumäärä on 4, 8, 24 tai 48 palaa. Kunkin rasian kannessa on sen sisältämän pelin kuva. (Dementia Onlineshop)

 

 

 

Yksittäisiä palapelejä on yksinkertaista teettää valokuvausliikkeissä. Mieti käyttäjälle sopiva palakoko. Jos palapeliä teetetään muistisairaalle, kannattaa kuvan valinnassa noudattaa selkokuvien periaatteita.

Tulosta palapelejä

Vahvalle paperille tulostaminen tai pahville liimaaminen tekevät palapelistä tukevamman. Levitä vesiliukoinen liima aina paperille eikä taustapahvilla. Anna paperin kostua pieni hetki, jolloin se venyy. Näin palapelistä tulee siistin näköinen, kun paperi taaskuivuessaan kutistuu ja siliää. Leikkaa palat viivoja pitkin. Suoraan leikkaaminen onnistuu parhaiten, kun käytät katkoteräveistä, skalpellia tai mattoveistä sekä metalliviivainta ja leikkuualustana lasilevyä. Viivain pysyy hyvin paikallaan, kun sen alapinnalle kiinnittää hienoa hiomapaperia.

Palapelien kokoamista voi vaikeuttaa, kun sekoittaa kahden palapelin palat ja kokoaa molempia rinnakkain.

Digitaaliset palapelit

Papunetistä löytyy kukka-, maisema-, rakennus- ja eläinaiheisia palapelejä ja sivustolle voi ladata myös oman kuvan koottavaksi. Palojen muodon ja määrän (2-48 kpl) voi valita kahdeksasta vaihtoehdosta.

Rattaat liikkeelle -peli

Ukinkontin kehittämässä pelissä on 4 eri osa-aluetta: kysymykset, laulujen sanat, peukutus ja liiketehtävä. Tarkoituksena on laittaa liikettä sekä niveliin että aivoihin. Pelissä muistellaan laulujen sanoja ja lauletaan, peukutellaan eri asioille ja perustellaan valintoja. Kysymysosiossa vastataan joko yhdessä tai erikseen. Liiketehtävät tehdään istuen. Lattiapelin koko on 90 cmx90cm ja pöytäversio 40cm x 40cm.

Tavalliset pelikortit

Perinteisiä pelikortteja on myynnissä monenlaisilla kuvituksilla:

  • Suomen riistakeskus myy Suomen kalat -pelikortteja, joiden kuvituksena on Suomen kalalajit von Wrightin veljesten kuvaamana.
  • Edvin Laineen ohjaaman Tuntematon sotilas-elokuvan kuvituksella myytäviä pelikortteja on kolme erilaista pakkaa ja niitä myyvät monet museot.
  • Pihapiirin lintuja -pelikorttipakassa on 55 eri lintua, tieteellinen nimi sekä nimi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Neliväriset lintujen kuvat perustuvat von Wrightin veljesten alkuperäisiin lintuakvarelleihin. Kalatalouden keskusliitto.
  • Pihapiirin kasveja -pelikortieissa on kuvattu 55 eri kasvia. Korteissa on sekä tieteelliset nimet että nimet suomeksi, ruotsiksi että englanniksi. Korteissa on Suomen yleisimmät puut ja pensaat, pihakukat, satoisat hyötykasvit sekä rikkakasvejakin.
  • Pihapiirin pikkueläimiä -korteissa on 55 erilaista pihapiirin pikkunisäkästä, hyönteistä, matelijaa, sammakkoa, nilviäistä ja hämähäkkiä. Tämäkin pakka löytyy Kalatalouden keskusliitosta.
  • Ranta- ja vesilintuja -pelikorteissa on von Wrightin veljesten upea nelivärinen piirroskuva 55 erilaisesta ranta- ja vesilinnusta.
  • Pelikortteja on saatavana tavanomaista isommilla tunnuksilla eli symbolikuvat ovat niissä suuremmat. Se helpottaa pelaamista, jos näkökyky on heikentynyt. Pelikortteja on saatavana myös kaksi kertaa normaalin kokoisena ja vieläkin isompana.
  • Korttipeleihin on saatavana hyviä apuvälineitä ja niitä voi myös itse tehdä.
  • Hernepussipokeri Pelissä tarvitaan pelikorttimatto (helppo tehdä itse, ks. kuva >) ja viisi hernepussia
  • Kortteja voi teettää omalla painatuksella.

Muisteluaiheisen lautapelin kehittämisestä on tehty ohjaustoiminnan opinnäytetyö: Sanna Hakanen (2014):Lautapeli ikäihmisille– Väline muistelun ja nykyhetken pohdiskelun tueksi.