- Etusivu /
- Kuvat
Valitse haluamasi kuvat rastittamalla
Kuva-aiheet
- 1920-luku ja aiemmin (11)
- 1930-luku (38)
- 1940-luku (87)
- 1950-luku (407)
- 1960-luku (132)
- 1970-luku (30)
- 1980-luku (2)
- ammatit (117)
- auto (76)
- eläin (179)
- esine (51)
- evakot (7)
- hevonen (15)
- hygienia (8)
- ilta (32)
- isovanhemmat (16)
- isä (13)
- jauho (4)
- joulu (42)
- juhla (9)
- järvi (92)
- kahvi (50)
- kala (9)
- kalastus (16)
- kauppa (37)
- kesä (222)
- kevät (23)
- kissa (45)
- koira (43)
- koti (14)
- kotityöt (54)
- koulu (64)
- kukka (80)
- kuvataide (2)
- käsityö (35)
- lammas (8)
- lapsi (177)
- leipä (37)
- lelu ja leikki (80)
- lintu (57)
- luonto (141)
- LUONTO-kuvakortit (50)
- maaseutu (40)
- maatila (60)
- maisema (73)
- marja (75)
- matelija (2)
- metsä (39)
- metsästys (3)
- metsätyöt (7)
- mies (140)
- musiikki (17)
- nainen (114)
- nuoruus (23)
- näyttelijä (30)
- opetustaulu (66)
- perhonen (5)
- perinne (17)
- pihapiiri (1)
- postikortti (30)
- presidentti (35)
- puu (47)
- puuteollisuus (1)
- puutyöt (8)
- rakennus (49)
- ruoka (115)
- ryhmä (12)
- sanataide (2)
- sanonta (17)
- sato (7)
- sauna (6)
- sota (18)
- suru (4)
- syksy (74)
- sää (50)
- Taide (346)
- talvi (96)
- tapahtuma (20)
- teknologia (26)
- terveys (10)
- terveys ja sairaus (60)
- tilaisuus (7)
- työnteko (24)
- uni (19)
- urheilu (36)
- vaatehuolto (31)
- vene (36)
- yksinäisyys (13)
- ystävyys (49)
- yö (9)
- äiti (22)
Kuvat
Auto: Chrysler
Chrysler 1950-luvulta vai vanhempi?
Oulun automuseon sivustolla on kuvia vanhoista autoista.
Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta: video 11 minuuttia.
Lapsus
Rattijuoppo kaahasi sataa poliisia karkuun.
- Otsikko Warkauden Lehdessä
Kuva © Sastamala Visual Oy
Auto: Mercedes-Benz EQS
Mersulla on nykyään myynnissä sähköautoja,
joiden mittaristossa liikkuu väriä vaihtava pallo.
Siitä näkee, paljonko akkujen energiaa auto käyttää.
Kuljettaja voi harjoitella ajamaan niin,
että pallon väri säilyy mahdollisimman pitkään sellaisena
kuin kuljettaja haluaa.
Mercedes-Benzin tavoite on,
että sen autoista on vuonna 2030 yli puolet sähköautoja.
Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi
Kuva © Helsingin Sanomat
Auto: Opel Corsa-e
Opel Corsa on pikkuautoklassikko.
Sen kuudennen sukupolven malli tulee vuonna 2020 myyntiin sähköisenä.
Tässä kuvassa on täyssähköauto,
johon voi tilata panoraamakattoikkunan.
Autossa on lämmitettävät istuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.
Ei palele takapuoli eikä sormet.
Autossa on myös kaistavahti.
Se tarkoittaa, että auto huomauttaa,
jos se ei pysy keskellä omaa kaistaansa.
Tuulilasin yläosassa on kamera ja pitkin autoa on useita antureita,
jotka seuraavat auton liikettä ja sijaintia.
Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi
Kuva © Helsingin Sanomat
Auto: Popeda
Auto: Porsche Taycan
Porche Taycan Turbossa on 680 hevosvoimaa.
Se vastaa melkein kahtakymmentä 50-luvun traktoria.
Porchen vauhti kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,2 sekunnissa.
Sähkö-Porche kulkee yhdellä latauksella 381-450 km.
Tästä autosta ei tule lainkaan hiilidioksidipäästöjä.
Uuden Porchen hinnalla saa 10 pikkuautoa
- tai monelta paikkakunnalta kerrostalokolmion.
Porchen hinta on 163000 €.
Kuva © Helsingin Sanomat
Auto: Postiautoja
Postiautot eli Posti-ja telelaitoksen linja-autot kuljettivat sekä postia että ihmisiä vuosina 1921-1999.
Postiautoliikenne aloitettiin ensimmäisenä Lapissa Rovaniemen ja Sodankylän välillä.
Vilkkaimmillaan postiautoliikenne oli vuonna1971.
Silloin 420 oranssinväristä linja-autoa ajoi 222 linjaa eri puolilla Suomea.
Nykyään posti kulkee rekkakyydeillä.
Yle Elävä arkisto: Pohjanmaata postiauton ikkunasta 1970-luvulla
Yle Elävä arkisto: Kiertomatka postiautolla Kainuussa ja Koillismaalla 1963
Teeman Elävä arkisto: Postiautolla laskettelemaan tai ladunpäähän.
Nämä lyhytelokuvat esittelevät samalla Suomen eri paikkakuntien
tärkeimpiä nähtävyyksiä (12min, 15min, 10min, 12min, 12min).
Sanonta
Kun Kusti polkee, niin posti kulkee.
Kasku
Savolaismies oli käymässä Helsingissä ja päätti käydä katsomassa Kiasmaa.
Hän kysyi tietä helsinkiläiseltä. Tämä neuvoi:
- Tota katua, ku meet tonne ja siitä sit vasempaan, nii siinä se tulee sua vastaan.
- No, minäpä outtelenniisitten tässä, kun se kerran on tulossa tänne päe.
Kuva © Sastamala Visual Oy
Auton kunnostusta
Auton perusteellinen kunnostus menossa.
Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvuilta: video 11 minuuttia.
Sananlasku
Eipä olla ensi kertaa pappia kyydissä. Tarkoittaa: Tehtävä on jo aivan tuttu.
Laulu
Kesällä töitä teki maalari, kesällä töitä teki hanslankari...
Kuva © Sastamala Visual Oy
Coca-Cola-auto
Kuvassa puretaan lastia kuorma-autosta,
joka on suunniteltu Coca-Colan kuljettamiseen.
Coca-Cola-juoman kehitti 18oo-luvun lopulla yhdysvaltalainen apteekkari.
Sitä myytiin aluksi apteekissa lääkkeen kaltaisena piristeenä.
Coca-Colasta tuli maailman suosituin limonadi,
joka nykyään tunnetaan lähes kaikkialla maailmassa.
Se oli jo pitkään ollut olympialaisten virallinen virvoitusjuoma,
kun Helsingin olympialaiset järjestettiin 1952.
Sotainvalidien Veljesliitto sai Amerikasta lahjoituksena
laivalastillisen Coca-Cola-pulloja sekä mainosrekvisiittaa,
neljä kuorma-autoa ja kaksi kylmäautoa.
Sotainvalidit rakensivat itse 36 siirrettävää Coca-Cola-kojua,
jotka sijoitettiin puistoihin ja kisapaikkojen yhteyteen.
Perheineen sotainvalidit myivät 720 000 pulloa
ja Veljesliitto sai myynnistä kertyneet varat.
Muutaman vuoden päästä suomalainen Hartwall sai
Coca-Colan valmistus- ja myyntioikeuden.
Helsingin olympialaisiin 1952 Hartwall toi markkinoille
maailman ensimmäisen valmiiksi pullotetun long drink -juoman.
Se sisälsi ginin ja greippimehun sekoitusta.
Tarkoituksena oli säästää kisapaikoilla baarihenkilökunnan aikaa,
kun juomia ei tarvinnut sekoittaa erikseen.
Long drink -nimi vaihtui asiakkaiden suussa nopeasti lonkeroksi.
50-luvulla juotiin paljon myös Pyynikin Helmeä ja King Colaa.
Lasten suosikkeja olivat Hartwallin keltainen ja punainen Jaffa.
Saunan jälkeen perheen lapset saattoivat herkutella
jakamalla pullollisen tai pari poreilevaa Jaffaa.
Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto
Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 82.
Kuva cc Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 15.7.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9272_1.tif