Kuvalista

Kirjoita tähän, minkä aiheisia kuvia haet. Käytä hakusanoina kuvapankin omia kuva-aiheita (luettelo edellisellä sivulla).
Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio
Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio
Auto: Chrysler

Chrysler 1950-luvulta vai vanhempi?

Oulun automuseon sivustolla on kuvia vanhoista autoista. 

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta: video 11 minuuttia.

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Auton kunnostusta

Auton perusteellinen kunnostus menossa.

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvuilta: video 11 minuuttia.

 

Sananlasku
Eipä olla ensi kertaa pappia kyydissä.     Tarkoittaa: Tehtävä on jo aivan tuttu.

 

Laulu
Kesällä töitä teki maalari, kesällä töitä teki hanslankari...

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Coca-Cola-auto

Erityisesti Coca-Colan kuljettamiseen suunnitellun kuorma-auton lastia puretaan.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 82.

Kuva cc  Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 15.7.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9272_1.tif

 

Helsingin linja-autoasema

Vuonna 1958 juhannukseen hiljentyvän pääkaupungin ruuhkaisin paikka oli linja-autoasema.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

Kuva cc  Valokuvaaja NS/Suomen valokuvataiteen museo/
Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 20.6.1958
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17-r1_r58-12470_1.tif

 

Kaivopuistossa 1928

Rouva Mirja Tukiainen Lydeckenin talon edessä Kaivopuistossa, Helsingissä vuonna 1928.

Vanha auto värityskuvana

 

Keräilykuva: Aero Willys

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Alfa Romeo

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Austin

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Buick

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.
Lisätietoja kirjoista:
Vesterinen, Jukka (2014): Kahvipakettien keräilykuvat. Tietoa ja tarinoita aiheellisista aromisuojista. Alfamer.
Vesterinen, Jukka (2011): Autokuvien kulta-aika. Alfamer

 

Keräilykuva: Chevrolet

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Chevrolet Bel Air

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Chrysler Imperial

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Clipper Panama

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Cooper

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: De Soto Fireflite

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Dodge Kingsway

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Ford Country Sedan

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

Keräilykuva: Ford Fairlane

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: IFA

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Jaguar

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Lambretta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Messerscmitt

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Messerschmitt oli kahden hengen kolmipyöräinen pikkuauto, joka Suomessa rekisteröitiin moottoripyöräksi. Sitä valmistettiin Saksassa 1957-1964 välillä.

Alun perin Messerschmitt oli toisen maailmansodan aikainen yksimoottorinen, yksitasoinen ja yksipaikkainen kevyt torjuntahävittäjä, jonka aseistuksena oli tykkejä ja konekiväärejä. Messerschmitt Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Se oli useiden Saksan liittolaismaiden sekä sotaan osallistumattomien Sveitsin ja Espanjan ilmavoimien käytössä. Sitä valmistettiin yli 30 000 kpl. Koneella saavutettiin sekä konetyyppi- että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä. Sillä on myös konetyyppi- ja lentäjäkohtainen Suomen ennätys ilmavoitoissa. Suomen ilmavoimissa Messerschmittin lempinimi oli Mersu.

Toisen maailmansodan jälkeen Saksalta kiellettiin lentokoneiden valmistus, jonka vuoksi yhtiö alkoi valmistaa näitä pikkuautoja.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Oldsmobile

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Oldsmobile on yhdysvaltalainen automerkki. Ensimmäiset Oldsmobilet valmistettiin jo 1800-luvun lopussa. Suomessa Oldsmobileja oli melko paljon ennen toista maailmansotaa, mutta sotien jälkeen se oli lähinnä edustuskäytössä. Oldsmobilen valmistus lopetettiin vuonna 2004.

Oldsmobile-malleja olivat mm. Cutlass Supreme, Cutlass Salon, Cutlass Calais, Cutlass Ciera, Custom Cruiser, Delta 88, Vista Cruiser, F-85, Toronado, Starfire, Firenza, Achieva, Alero, Aurora, Bravada, Intrigue ja Silhouette.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Pegaso

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Henkilöautojen lisäksi korteista löytyi pakettiautoja, kuorma-autoja, linja-autoja, moottoripyöriä ja traktoreita. Yhteensä kortteja oli yli 200.

Keräilykirjoja oli monta erilaista. Kansikuvia:

  • Cooper - Ford Fairlane
  • Daimler - Land Rover
  • Ferrari - Anglia
  • Fiat - Oldsmobile
  • Maserati - Willys
  • Pegaso - Chevrolet
  • XP21 Firebird - Morris

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Peugeot

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Peugeot skootterit ovat olleet Suomen markkinoilla jo yli 20 vuotta ja menestys on ollut koko tuon ajan erittäin vahvaa.

Vuonna 2014 Peugeot oli jälleen Suomen myydyin 50cc.

Ensimmäiset mopot Suomen markkinoille alkoivat tulla 1950-luvun lopussa.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Plymouth Belvede

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Plymouth-merkkisiä autoja alettiin valmistaa 1928 ja niiden valmistus lopetettiin 2001.

Plymouth on myös kaupungin nimi Lounais-Englannissa. Saman nimiisä kaupunkeja on myös Amerikassa.

Pienoiskokoista vuoden 1941-mallista Plymouth Pickupia myydään keräilijöille koossa 1:24.

Pymouth löytyy myös rakennussarjana: '71 Plymouth Barracuda Pro Stock.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Pontiac

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Pontiac oli yhdysvaltalainen General Motors -konsernin automerkki.

Ensimmäiset Pontiacit tulivat markkinoille Amerikassa vuonna 1926.

Pontiacien valmistus lopetettiin vuonna 2010.

Pontiac-merkkejä ovat Pontiac Firebird, Pontiac GTO, Pontiac Bonneville, Pontiac Lemans, Pontiac Fiero. Pontiac Firebird.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Porsche

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Porsche-autojen valmistus alkoi 1931 Stutgartissa, Saksassa.

Samassa kaupungissa on nykyään Porsche-museo. Siellä on mm. miljoonan eurin arvoinen Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé.

Malleja ovat Porsche 911 (991), Porsche Boxster, Porsche Cayman, Porsche Panamera ja Porsche Cayenne.

Porschen tehtaat ovat joskus valmistaneet myös traktoreita.

Porsche on nykyään maailman suurin urheiluautojen valmistaja.
Sillä on ollut hyvä menestys monissa autourheilun alalajeissa.

Porscheille järjestetään omiakin autokilpailuita, esim. Porsche GT3 Cup Challenge -sarja.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Rolls-Royce Silver Wraith

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Tätä Rolls-Royce Silver Wraithia valmistettiin 1947-1959.
Se oli ensimmäinen Rolls-Royce auto, jossa oli hydrauliset jarrut.

Iltalehti uutisoi vuonna 2014, että valkoinen Rolls-Royce Wraith oli nähty kadun varressa Helsingissä.
Sen hinnaksi arvioitiin 700 000 euroa.

Suomessa on Rolls-Roycen tehtaat Raumalla ja Kokkolassa.
Niissä suunnitellaan, myydään ja valmistetaan meriteollisuuden laitteita.

Youtubessa on useita videoita Rolls-Roycesta.

 

Keräilykuva: Studebaker President

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Uudenkaupungin automuseossa voi tutustua valkoiseen 1939-vuosimalliseen Studebaker Presidentiin.

Se on Helsingin poliisikomentajan entinen virka-auto.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Vauxhall Cresta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Vauxhall Wyvern

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Vespa

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Wolseley

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Linja-auto ja kahvila 1920-30-luvulla

Osuusliike Oripään kahvila ja 2. luokan ravintola.

Kahvilan eteen on pysähtynyt Tampere-Turku -linja-auto.

1920-1930-luku, Oripää

 

Maitoa tankkiin

Suomessa juodaan maitoa enemmän kuin muualla maailmassa.
50-luvulla, jolloin maidonkulutus oli suurimmillaan,
sitä juotiin henkeä kohti melkein litra päivässä.
Nykyään sitä kuluu enää kolmasosa tästä.

Maito on tärkeä proteiinin lähde.
Maidon proteiinit ovat hyvälaatuisia ja hyvin imeytyviä.
Proteiinia tarvitaan joka vuorokausi
kudosten rakentamiseen ja uusimiseen
noin gramma painokiloa kohti.
Maidossa on proteiineja noin 3,5gr/100gr.

Maaseudulla maidontuotanto on ollut tärkein elinkeino.
Se on pitänyt maaseutua asuttuna.
Viime vuosina maitotilojen määrä on vähentynyt nopeasti
ja jäljelle jäävien koko kasvanut.
Vuoden 2015 lopussa maitotilan keskimääräinen koko oli 36 lehmää
ja maitotiloja oli yhteensä enää noin 7 900.

Yksi lehmä lypsää vuodessa keskimäärin yli 8 000 kg maitoa.
Jotta lehmä pysyisi lypsävänä, sillä täytyy olla vasikka,
jolle se tuottaa maitoa.
Kun lehmästä ei enää saada maitoa, se päätyy teuraaksi
ja lihat käytetään ravinnoksi.

Ennen jääkaappeja kaupunkilaiset kävivät maitokannunsa kanssa
maitokaupassa joka päivä.
Maaseudulla maitoa säilytettiin maakellarissa.


Lisätietoa
Maaseutu Plus 
Luonnonvarakeskus 
Maito ja terveys 

 

Maitotonkka meijerin auton lavalle 1957

Elannon Läyliäisten Meijerin maitoautonkuljettaja Jussi Ravantti nostaa maitotonkkaa
auton lavalle yhdessä puolisonsa Elsan kanssa
1957 Lopella, Kanta-Hämeessä.

 

Myymäläauto 1930-luvulla

Ihmisiä jonottamassa Osuusliike Elannon myymäläautoon 1930-luvulla Uudellamaalla.

 

Mäkiautoja

Eläintarhan mäkiautokilpailussa jonotetaan starttivuoroa. Etualalla kilpailujen kansainvälinen vahvistus, Markku Holmström (118) Ruotsin lähetystöstä.
Mäkiautoille järjestettiin myös Suomenmestaruuskilpailuja.

Sananlasku

Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
Harjoitus tekee mestarin.

 

Lauluja autoista
           Pikku-Matin autosta on kumi puhjennut

 

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille –sivusto

 

Nyrkkeilijälle onnenpotku

Nyrkkeilyliiton toiminnanjohtaja A. Salokangas antaa onnenpotkun Milanon EM-kilpailuihin lähtevälle nyrkkeilijä Pentti Hämäläiselle. Pentti Hämäläinen osallistui kisoihin silloin ainoana suomalaisena nyrkkeilijänä. Nyrkkeily on ollut olympialaisten ohjelmassa jo vuodesta 1904.

Nyrkkeilijän välineitä ovat hammassuojat, käsisiteet, päänsuoja, otteluhanskat, säkkihanskat ja nyrkkeilytossut. Harjoituskypärä on usein myös poskipäitä suojaava. Nykyään tuhannet ihmiset harrastavat kuntonyrkkeilyä.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

 

Paloauto

Mikähän vuosimalli?

 

Postiautoja

Postiautot eli Posti-ja telelaitoksen linja-autot kuljettivat sekä postia että ihmisiä vuosina 1921-1999. Postiautoliikenne aloitettiin ensimmäisenä Lapissa Rovaniemen ja Sodankylän välillä. Vilkkaimmillaan postiautoliikenne oli vuonna 1971. Silloin 420 oranssinväristä linja-autoa ajoi 222 linjaa eri puolilla Suomea. Nykyään posti kulkee rekkakyydeillä.

Yle Elävä arkisto: Pohjanmaata postiauton ikkunasta 1970-luvulla

Yle Elävä arkisto: Kiertomatka postiautolla Kainuussa ja Koillismaalla 1963

Teeman Elävä arkisto: Postiautolla laskettelemaan tai ladunpäähän. Nämä lyhytelokuvat esittelevät samalla Suomen eri paikkakuntien tärkeimpiä nähtävyyksiä (12min, 15min, 10min, 12min, 12min).

Sanonta: Kun Kusti polkee, niin posti kulkee.

 

Rallia
Sylvi Kekkosen lahja-auto

Presidentti Urho Kekkonen oli toukokuussa 1961 valtiovierailulla Englannissa. Hän sai vierailullaan lahjaksi rouva Sylvi Kekkosen käyttöön tarkoitetun Mini-Minor-auton.
Morris-tehtaan Suomen edustaja, johtaja Raoul Falin esitteli autoa Tamminiemen pihamaalla presidentti ja rouva Kekkoselle.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille –sivusto

 

Taksinkuljettaja tolpalla

Taksinkuljettajien piti ennen pukeutua virka-asuun. Vuonna 1957 virka-asusta oli lupa helteellä riisua takki ja lakki. Kuvassa taksinkuljettaja Ruotsalaisen teatterin tolpalla Helsingissä. 

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto