Kuvalista

Kirjoita tähän, minkä aiheisia kuvia haet. Käytä hakusanoina kuvapankin omia kuva-aiheita (luettelo edellisellä sivulla).
Audi Audi RS6

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio
Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio

 

Kuva CC0 Outi Mäki

 

Auto: Chrysler

Chrysler 1950-luvulta vai vanhempi?

Oulun automuseon sivustolla on kuvia vanhoista autoista. 

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta: video 11 minuuttia.

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Auton kunnostusta

Auton perusteellinen kunnostus menossa.

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvuilta: video 11 minuuttia.

 

Sananlasku
Eipä olla ensi kertaa pappia kyydissä.     Tarkoittaa: Tehtävä on jo aivan tuttu.

 

Laulu
Kesällä töitä teki maalari, kesällä töitä teki hanslankari...

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

BMW BMW 3

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

BMW BMW Concept 4

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Coca-Cola-auto

Kuvassa puretaan lastia kuorma-autosta,
joka on suunniteltu Coca-Colan kuljettamiseen.

Coca-Cola-juoman kehitti 18oo-luvun lopulla yhdysvaltalainen apteekkari.
Sitä myytiin aluksi apteekissa lääkkeen kaltaisena piristeenä.

Coca-Colasta tuli maailman suosituin limonadi,
joka nykyään tunnetaan lähes kaikkialla maailmassa.

Se oli jo pitkään ollut olympialaisten virallinen virvoitusjuoma,
kun Helsingin olympialaiset järjestettiin 1952.
Sotainvalidien Veljesliitto sai Amerikasta lahjoituksena
laivalastillisen Coca-Cola-pulloja sekä mainosrekvisiittaa,
neljä kuorma-autoa ja kaksi kylmäautoa.

Sotainvalidit rakensivat itse 36 siirrettävää Coca-Cola-kojua,
jotka sijoitettiin puistoihin ja kisapaikkojen yhteyteen.
Perheineen sotainvalidit myivät 720 000 pulloa
ja Veljesliitto sai myynnistä kertyneet varat.

Muutaman vuoden päästä suomalainen Hartwall sai
Coca-Colan valmistus- ja myyntioikeuden.

50-luvulla juotiin paljon myös Pyynikin Helmeä ja King Colaa.
Lasten suosikkeja olivat Hartwallin keltainen ja punainen Jaffa.
Saunan jälkeen perheen lapset saattoivat herkutella
jakamalla pullollisen tai pari poreilevaa Jaffaa.


Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 82.

Kuva cc  Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 15.7.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9272_1.tif

 

Cupra Tavascan

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Ford Ford Puma

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Helsingin linja-autoasema

Vuonna 1958 juhannukseen hiljentyvän pääkaupungin ruuhkaisin paikka oli linja-autoasema.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

Kuva cc  Valokuvaaja NS/Suomen valokuvataiteen museo/
Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 20.6.1958
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17-r1_r58-12470_1.tif

 

Honda Honda e

Honda E ja Skoda Citigo-e iV ovat kaupunkiajoon suunniteltuja
pieniä ja ketteriä sähköautoja.

Saksassa uuden Hondan saa (vuonna 2020) 30 000€:lla
ja Skodan alle 20 000€:lla.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Hyundai Hyundai i10

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Kaivopuistossa 1928 Kaivopuistossa 1928

Rouva Mirja Tukiainen Lydeckenin talon edessä Kaivopuistossa,
Helsingissä vuonna 1928.

Vanha auto värityskuvana

 

Keräilykuva: Aero Willys

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

 

 

Keräilykuva: Alfa Romeo

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

 

 

Keräilykuva: Austin

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Kuva © Paulig

 

Keräilykuva: Buick

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Lisätietoja kirjoista:
Vesterinen, Jukka (2014): Kahvipakettien keräilykuvat. Tietoa ja tarinoita aiheellisista aromisuojista. Alfamer.
Vesterinen, Jukka (2011): Autokuvien kulta-aika. Alfamer

Kuva © Paulig

 

Keräilykuva: Chevrolet

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Chevrolet Bel Air

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Chrysler Imperial

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Clipper Panama

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Cooper

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: De Soto Fireflite

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Dodge Kingsway

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Ford Country Sedan

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

Keräilykuva: Ford Fairlane

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: IFA

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Jaguar

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Lambretta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Messerscmitt

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Messerschmitt oli kahden hengen kolmipyöräinen pikkuauto, joka Suomessa rekisteröitiin moottoripyöräksi. Sitä valmistettiin Saksassa 1957-1964 välillä.

Alun perin Messerschmitt oli toisen maailmansodan aikainen yksimoottorinen, yksitasoinen ja yksipaikkainen kevyt torjuntahävittäjä, jonka aseistuksena oli tykkejä ja konekiväärejä. Messerschmitt Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Se oli useiden Saksan liittolaismaiden sekä sotaan osallistumattomien Sveitsin ja Espanjan ilmavoimien käytössä. Sitä valmistettiin yli 30 000 kpl. Koneella saavutettiin sekä konetyyppi- että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä. Sillä on myös konetyyppi- ja lentäjäkohtainen Suomen ennätys ilmavoitoissa. Suomen ilmavoimissa Messerschmittin lempinimi oli Mersu.

Toisen maailmansodan jälkeen Saksalta kiellettiin lentokoneiden valmistus, jonka vuoksi yhtiö alkoi valmistaa näitä pikkuautoja.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Oldsmobile

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Oldsmobile on yhdysvaltalainen automerkki. Ensimmäiset Oldsmobilet valmistettiin jo 1800-luvun lopussa. Suomessa Oldsmobileja oli melko paljon ennen toista maailmansotaa, mutta sotien jälkeen se oli lähinnä edustuskäytössä. Oldsmobilen valmistus lopetettiin vuonna 2004.

Oldsmobile-malleja olivat mm. Cutlass Supreme, Cutlass Salon, Cutlass Calais, Cutlass Ciera, Custom Cruiser, Delta 88, Vista Cruiser, F-85, Toronado, Starfire, Firenza, Achieva, Alero, Aurora, Bravada, Intrigue ja Silhouette.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Pegaso

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Henkilöautojen lisäksi korteista löytyi pakettiautoja, kuorma-autoja, linja-autoja, moottoripyöriä ja traktoreita. Yhteensä kortteja oli yli 200.

Keräilykirjoja oli monta erilaista. Kansikuvia:

  • Cooper - Ford Fairlane
  • Daimler - Land Rover
  • Ferrari - Anglia
  • Fiat - Oldsmobile
  • Maserati - Willys
  • Pegaso - Chevrolet
  • XP21 Firebird - Morris

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Peugeot

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Peugeot skootterit ovat olleet Suomen markkinoilla jo yli 20 vuotta ja menestys on ollut koko tuon ajan erittäin vahvaa.

Vuonna 2014 Peugeot oli jälleen Suomen myydyin 50cc.

Ensimmäiset mopot Suomen markkinoille alkoivat tulla 1950-luvun lopussa.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Plymouth Belvede

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Plymouth-merkkisiä autoja alettiin valmistaa 1928 ja niiden valmistus lopetettiin 2001.

Plymouth on myös kaupungin nimi Lounais-Englannissa. Saman nimiisä kaupunkeja on myös Amerikassa.

Pienoiskokoista vuoden 1941-mallista Plymouth Pickupia myydään keräilijöille koossa 1:24.

Pymouth löytyy myös rakennussarjana: '71 Plymouth Barracuda Pro Stock.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Pontiac

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Pontiac oli yhdysvaltalainen General Motors -konsernin automerkki.

Ensimmäiset Pontiacit tulivat markkinoille Amerikassa vuonna 1926.

Pontiacien valmistus lopetettiin vuonna 2010.

Pontiac-merkkejä ovat Pontiac Firebird, Pontiac GTO, Pontiac Bonneville, Pontiac Lemans, Pontiac Fiero. Pontiac Firebird.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Porsche

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Porsche-autojen valmistus alkoi 1931 Stutgartissa, Saksassa.

Samassa kaupungissa on nykyään Porsche-museo. Siellä on mm. miljoonan eurin arvoinen Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé.

Malleja ovat Porsche 911 (991), Porsche Boxster, Porsche Cayman, Porsche Panamera ja Porsche Cayenne.

Porschen tehtaat ovat joskus valmistaneet myös traktoreita.

Porsche on nykyään maailman suurin urheiluautojen valmistaja.
Sillä on ollut hyvä menestys monissa autourheilun alalajeissa.

Porscheille järjestetään omiakin autokilpailuita, esim. Porsche GT3 Cup Challenge -sarja.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Rolls-Royce Silver Wraith

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Tätä Rolls-Royce Silver Wraithia valmistettiin 1947-1959.
Se oli ensimmäinen Rolls-Royce auto, jossa oli hydrauliset jarrut.

Iltalehti uutisoi vuonna 2014, että valkoinen Rolls-Royce Wraith oli nähty kadun varressa Helsingissä.
Sen hinnaksi arvioitiin 700 000 euroa.

Suomessa on Rolls-Roycen tehtaat Raumalla ja Kokkolassa.
Niissä suunnitellaan, myydään ja valmistetaan meriteollisuuden laitteita.

Youtubessa on useita videoita Rolls-Roycesta.

 

Keräilykuva: Studebaker President

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Uudenkaupungin automuseossa voi tutustua valkoiseen 1939-vuosimalliseen Studebaker Presidentiin.

Se on Helsingin poliisikomentajan entinen virka-auto.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Vauxhall Cresta

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Vauxhall Wyvern

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Vespa

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Keräilykuva: Wolseley

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

Digitaalinen muistipeli autokuvista sekä automerkkien lausuntaohjeet.

 

Lamborghini Lamborghini Sian

Italialainen Lamborghini kuuluu Volkswagen-konserniin.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Linja-auto ja kahvila 1920-30-luvulla

Osuusliike Oripään kahvila ja 2. luokan ravintola.

Kahvilan eteen on pysähtynyt Tampere-Turku -linja-auto.

1920-1930-luku, Oripää

 

Maitoa tankkiin

Suomessa juodaan maitoa enemmän kuin muualla maailmassa.
50-luvulla, jolloin maidonkulutus oli suurimmillaan,
sitä juotiin henkeä kohti melkein litra päivässä.
Nykyään sitä kuluu enää kolmasosa tästä.

Maito on tärkeä proteiinin lähde.
Maidon proteiinit ovat hyvälaatuisia ja hyvin imeytyviä.
Proteiinia tarvitaan joka vuorokausi
kudosten rakentamiseen ja uusimiseen
noin gramma painokiloa kohti.
Maidossa on proteiineja noin 3,5gr/100gr.

Maaseudulla maidontuotanto on ollut tärkein elinkeino.
Se on pitänyt maaseutua asuttuna.
Viime vuosina maitotilojen määrä on vähentynyt nopeasti
ja jäljelle jäävien koko kasvanut.
Vuoden 2015 lopussa maitotilan keskimääräinen koko oli 36 lehmää
ja maitotiloja oli yhteensä enää noin 7 900.

Yksi lehmä lypsää vuodessa keskimäärin yli 8 000 kg maitoa.
Jotta lehmä pysyisi lypsävänä, sillä täytyy olla vasikka,
jolle se tuottaa maitoa.
Kun lehmästä ei enää saada maitoa, se päätyy teuraaksi
ja lihat käytetään ravinnoksi.

Ennen jääkaappeja kaupunkilaiset kävivät maitokannunsa kanssa
maitokaupassa joka päivä.
Maaseudulla maitoa säilytettiin maakellarissa.


Lisätietoa
Maaseutu Plus 
Luonnonvarakeskus 
Maito ja terveys 

 

Maitotonkka meijerin auton lavalle 1957

Elannon Läyliäisten Meijerin maitoautonkuljettaja Jussi Ravantti nostaa maitotonkkaa
auton lavalle yhdessä puolisonsa Elsan kanssa
1957 Lopella, Kanta-Hämeessä.

 

Mersu Mercedes-Benz EQS

Mersulla on nykyään myynnissä sähköautoja,
joiden mittaristossa liikkuu väriä vaihtava pallo.
Siitä näkee, paljonko akkujen energiaa auto käyttää.
Kuljettaja voi harjoitella ajamaan niin,
että pallon väri säilyy mahdollisimman pitkään sellaisena
kuin kuljettaja haluaa.

Mercedes-Benzin tavoite on,
että sen autoista on vuonna 2030 yli puolet sähköautoja.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Mersu Mercedes-Benz GLB

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Mini Mini SE Electric

Mini Electric on BMW-konsernin sähköautouutuus.
Se esiteltiin Frankfurtin automessuilla vuonna 2019.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Myymäläauto 1930-luvulla

Ihmisiä jonottamassa Osuusliike Elannon myymäläautoon 1930-luvulla Uudellamaalla.

 

Mäkiautoja

Eläintarhan mäkiautokilpailussa jonotetaan starttivuoroa. Etualalla kilpailujen kansainvälinen vahvistus, Markku Holmström (118) Ruotsin lähetystöstä.
Mäkiautoille järjestettiin myös Suomenmestaruuskilpailuja.

Sananlasku
Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
Harjoitus tekee mestarin.

Lauluja autoista
           Pikku-Matin autosta on kumi puhjennut

 

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille –sivusto

Kuva cc  Valokuvaaja Eero Makkonen/Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma. Helsinki 6.10.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9964_1.tif

 

Nyrkkeilijälle onnenpotku

Nyrkkeilyliiton toiminnanjohtaja A. Salokangas antaa onnenpotkun Milanon EM-kilpailuihin lähtevälle nyrkkeilijä Pentti Hämäläiselle. Pentti Hämäläinen osallistui kisoihin silloin ainoana suomalaisena nyrkkeilijänä. Nyrkkeily on ollut olympialaisten ohjelmassa jo vuodesta 1904.

Nyrkkeilijän välineitä ovat hammassuojat, käsisiteet, päänsuoja, otteluhanskat, säkkihanskat ja nyrkkeilytossut. Harjoituskypärä on usein myös poskipäitä suojaava. Nykyään tuhannet ihmiset harrastavat kuntonyrkkeilyä.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

 

Opel Corsa-e Opel Corsa-e

Opel Corsa on pikkuautoklassikko.
Sen kuudennen sukupolven malli tulee vuonna 2020 myyntiin sähköisenä.

Tässä kuvassa on täyssähköauto,
johon voi tilata panoraamakattoikkunan.

Autossa on lämmitettävät istuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.
Ei palele takapuoli eikä sormet.

Autossa on myös kaistavahti.
Se tarkoittaa, että auto huomauttaa,
jos se ei pysy keskellä omaa kaistaansa.
Tuulilasin yläosassa on kamera ja pitkin autoa on useita antureita,
jotka seuraavat auton liikettä ja sijaintia.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Paloauto

Mikähän vuosimalli?

 

Porsche Porsche Taycan

Porche Taycan Turbossa on 680 hevosvoimaa.
Se vastaa melkein kahtakymmentä 50-luvun traktoria.

Porchen vauhti kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,2 sekunnissa.

Sähkö-Porche kulkee yhdellä latauksella 381-450 km.
Tästä autosta ei tule lainkaan hiilidioksidipäästöjä.

Uuden Porchen hinnalla saa 10 pikkuautoa
- tai monelta paikkakunnalta kerrostalokolmion.
Porchen hinta on 163 000 €.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Postiautoja

Postiautot eli Posti-ja telelaitoksen linja-autot kuljettivat sekä postia että ihmisiä vuosina 1921-1999.
Postiautoliikenne aloitettiin ensimmäisenä Lapissa Rovaniemen ja Sodankylän välillä.
Vilkkaimmillaan postiautoliikenne oli vuonna 1971.
Silloin 420 oranssinväristä linja-autoa ajoi 222 linjaa eri puolilla Suomea.
Nykyään posti kulkee rekkakyydeillä.

Yle Elävä arkisto: Pohjanmaata postiauton ikkunasta 1970-luvulla

Yle Elävä arkisto: Kiertomatka postiautolla Kainuussa ja Koillismaalla 1963

Teeman Elävä arkisto: Postiautolla laskettelemaan tai ladunpäähän.
Nämä lyhytelokuvat esittelevät samalla Suomen eri paikkakuntien
tärkeimpiä nähtävyyksiä (12min, 15min, 10min, 12min, 12min).

Sanonta: Kun Kusti polkee, niin posti kulkee.

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Rallia

Rallit.fi-sivustolta voi tarkistaa,
missä ja milloin ajetaan MM-rallia tai SM-rallia
tai niiden osakilpailuja.
Sieltä löytyy pistetilanteet ja kuljettajien nimet.
Sivustolla voi myös katsella rallivideoita
ja testata tietojaan rallivisassa.

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Renault Renault Captur

Vuonna 2019 Renault oli Suomen suosituin ranskalainen automerkki
ja tämä Renault Captur oli Euroopan suosituin katumaasturi.

Maastoautoiksi eli maastureiksi kutsutaan autoja,
joilla voi ajella muuallakin kuin tasaisilla teillä.
Katumaastureissa on samantapaisia ominaisuuksia,
mutta niillä ajellaan siellä, missä tavallisilla henkilöautoilla.
Pienimpiä katumaastureita kutsutaan kaupunkimaastureiksi
tai crossovereiksi (lausutaan krosouver).

Katumaasturit ovat raskaampia kuin tavalliset henkilöautot,
joten jarrutusmatka on pidempi.
Ne ovat korkeita autoja eli niihin on helppo istuutua
ja helppo nousta pois kyydistä.

Renault Capturin kuljettaja voi ajon aikana
vastata autoradioon yhdistettyyn puhelimeen
painamalla ratissa olevaa nappia.
Soittajan ääni kuuluu kaiuttimesta.
Voidaan siis keskustella kuin soittaja istuisi auton kyydissä.

Tähän autoon saa halutessaan lasikaton.
Silloin kyydissä istuvat voivat ihailla tähtitaivasta
tai nauttia auringonpaisteesta.

Autossa on suomenkielinen navigaattori.
Sen avulla karttaa ja auton sijaintia voi seurata
kojetaulussa olevasta näytöstä.

Kuljettaja voi säilyttää auton avainta taskussa.
Ovet lukkiutuvat automaattisesti,
kun kuljettaja poistuu autosta.

Renaultin muut katumaasturit ovat nimeltään Kadjar ja Koleo.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Skoda Skoda Citigo e

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Skoda Skoda Superb

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Smart Smart EQ fortwo

 

Kuva © Helsingin Sanomat

Sylvi Kekkosen lahja-auto

Presidentti Urho Kekkonen oli toukokuussa 1961 valtiovierailulla Englannissa. Hän sai vierailullaan lahjaksi rouva Sylvi Kekkosen käyttöön tarkoitetun Mini-Minor-auton.
Morris-tehtaan Suomen edustaja, johtaja Raoul Falin esitteli autoa Tamminiemen pihamaalla presidentti ja rouva Kekkoselle.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille –sivusto

 

Taksinkuljettaja tolpalla

Taksinkuljettajien piti ennen pukeutua virka-asuun. Vuonna 1957 virka-asusta oli lupa helteellä riisua takki ja lakki. Kuvassa taksinkuljettaja Ruotsalaisen teatterin tolpalla Helsingissä. 

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

 

Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3

ID.3 on täyssähköauto.
Täydellä latauksella voi versiosta riippuen ajaa 330-550 km.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat