Kuvalista

Kirjoita tähän, minkä aiheisia kuvia haet. Käytä hakusanoina kuvapankin omia kuva-aiheita (luettelo edellisellä sivulla).
 Linja-auto Scania-Vabis  Linja-auto Scania-Vabis Linja-auto Scania-Vabis

Helsingin kaupungilla oli 1950-luvulla käytössään monenmallisia autoja.
Yksi ryhmä oli tämän näköisiä Scania-Vabis -autoja.

Näitä linja-autoja hankittiin 1950-luvun alkupuolella
Helsingin kaupungille 40 kappaletta.
Kuvassa on Scania-Vabis B62 / Helko vuosimalli 1954.
Helsingin kaupungin liikennelaitos 172.

Kasku
Savolaisukko seisoi tien reunassa kilometripylvään kohdalla.
Pylväässä oli numero kolme.
Auto pysähtyi ukon kohdalla ja kuski kysyi: 
- Mihin tästä mahtaa olla tuo kolme kilometriä?
Ukko vilkaisi ympärilleen ja totesi:
- Eiköhän tuo liene ihan joka suuntaan.

Kuva cc Bo Ahlnäs

 

Audi Audi Audi RS6

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio
Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio Auto- ja moottoripyöräkuvien keräilykansio

 

Kuva CC0 Outi Mäki

 

BMW BMW Auto: BMW 3

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

BMW BMW Auto: BMW Concept 4

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Auto: Chrysler

Chrysler 1950-luvulta vai vanhempi?

Oulun automuseon sivustolla on kuvia vanhoista autoista. 

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvulta: video 11 minuuttia.

 

Lapsus
Rattijuoppo kaahasi sataa poliisia karkuun.
          - Otsikko Warkauden Lehdessä

 

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Auto: Cupra Tavascan

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Ford Ford Auto: Ford Puma

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Hyundai Hyundai Auto: Hyundai i10

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Lamborghini Lamborghini Auto: Lamborghini Sian

Italialainen Lamborghini kuuluu Volkswagen-konserniin.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Mersu Mersu Auto: Mercedes-Benz EQS

Mersulla on nykyään myynnissä sähköautoja,
joiden mittaristossa liikkuu väriä vaihtava pallo.
Siitä näkee, paljonko akkujen energiaa auto käyttää.
Kuljettaja voi harjoitella ajamaan niin,
että pallon väri säilyy mahdollisimman pitkään sellaisena
kuin kuljettaja haluaa.

Mercedes-Benzin tavoite on,
että sen autoista on vuonna 2030 yli puolet sähköautoja.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Mersu Mersu Auto: Mercedes-Benz GLB

 

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Mini Mini Auto: Mini SE Electric

Mini Electric on BMW-konsernin sähköautouutuus.
Se esiteltiin Frankfurtin automessuilla vuonna 2019.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Auto: Moskvitsh Auto: Moskvitsh Auto: Moskvitsh

 

Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 72
kappaleessa 19. Henkilöautot.

 

Kuva © Kirsi Alastalo

 

Opel Corsa-e Opel Corsa-e Auto: Opel Corsa-e

Opel Corsa on pikkuautoklassikko.
Sen kuudennen sukupolven malli tulee vuonna 2020 myyntiin sähköisenä.

Tässä kuvassa on täyssähköauto,
johon voi tilata panoraamakattoikkunan.

Autossa on lämmitettävät istuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.
Ei palele takapuoli eikä sormet.

Autossa on myös kaistavahti.
Se tarkoittaa, että auto huomauttaa,
jos se ei pysy keskellä omaa kaistaansa.
Tuulilasin yläosassa on kamera ja pitkin autoa on useita antureita,
jotka seuraavat auton liikettä ja sijaintia.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Porsche Porsche Auto: Porsche Taycan

Porche Taycan Turbossa on 680 hevosvoimaa.
Se vastaa melkein kahtakymmentä 50-luvun traktoria.

Porchen vauhti kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,2 sekunnissa.

Sähkö-Porche kulkee yhdellä latauksella 381-450 km.
Tästä autosta ei tule lainkaan hiilidioksidipäästöjä.

Uuden Porchen hinnalla saa 10 pikkuautoa
- tai monelta paikkakunnalta kerrostalokolmion.
Porchen hinta on 163 000 €.

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Auto: Postiautoja Auto: Postiautoja Auto: Postiautoja

Postiautot eli Posti-ja telelaitoksen linja-autot kuljettivat sekä postia että ihmisiä vuosina 1921-1999.
Postiautoliikenne aloitettiin ensimmäisenä Lapissa Rovaniemen ja Sodankylän välillä.
Vilkkaimmillaan postiautoliikenne oli vuonna 1971.
Silloin 420 oranssinväristä linja-autoa ajoi 222 linjaa eri puolilla Suomea.
Nykyään posti kulkee rekkakyydeillä.

Yle Elävä arkisto: Pohjanmaata postiauton ikkunasta 1970-luvulla

Yle Elävä arkisto: Kiertomatka postiautolla Kainuussa ja Koillismaalla 1963

Teeman Elävä arkisto: Postiautolla laskettelemaan tai ladunpäähän.
Nämä lyhytelokuvat esittelevät samalla Suomen eri paikkakuntien
tärkeimpiä nähtävyyksiä (12min, 15min, 10min, 12min, 12min).

Sanonta
Kun Kusti polkee, niin posti kulkee.

Kasku
Savolaismies oli käymässä Helsingissä ja päätti käydä katsomassa Kiasmaa.
Hän kysyi tietä helsinkiläiseltä. Tämä neuvoi: 
- Tota katua, ku meet tonne ja siitä sit vasempaan, nii siinä se tulee sua vastaan. 
- No, minäpä outtelennii sitten tässä, kun se kerran on tulossa tänne päe.

 

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Auton kunnostusta Auton kunnostusta Auton kunnostusta

Auton perusteellinen kunnostus menossa.

Suomalaisia automainoksia 60- ja 70-luvuilta: video 11 minuuttia.

 

Sananlasku
Eipä olla ensi kertaa pappia kyydissä.     Tarkoittaa: Tehtävä on jo aivan tuttu.

 

Laulu
Kesällä töitä teki maalari, kesällä töitä teki hanslankari...

Kuva © Sastamala Visual Oy

 

Coca-Cola-auto Coca-Cola-auto Coca-Cola-auto

Kuvassa puretaan lastia kuorma-autosta,
joka on suunniteltu Coca-Colan kuljettamiseen.

Coca-Cola-juoman kehitti 18oo-luvun lopulla yhdysvaltalainen apteekkari.
Sitä myytiin aluksi apteekissa lääkkeen kaltaisena piristeenä.

Coca-Colasta tuli maailman suosituin limonadi,
joka nykyään tunnetaan lähes kaikkialla maailmassa.

Se oli jo pitkään ollut olympialaisten virallinen virvoitusjuoma,
kun Helsingin olympialaiset järjestettiin 1952.
Sotainvalidien Veljesliitto sai Amerikasta lahjoituksena
laivalastillisen Coca-Cola-pulloja sekä mainosrekvisiittaa,
neljä kuorma-autoa ja kaksi kylmäautoa.

Sotainvalidit rakensivat itse 36 siirrettävää Coca-Cola-kojua,
jotka sijoitettiin puistoihin ja kisapaikkojen yhteyteen.
Perheineen sotainvalidit myivät 720 000 pulloa
ja Veljesliitto sai myynnistä kertyneet varat.

Muutaman vuoden päästä suomalainen Hartwall sai
Coca-Colan valmistus- ja myyntioikeuden.

Helsingin olympialaisiin 1952 Hartwall toi markkinoille
maailman ensimmäisen valmiiksi pullotetun long drink -juoman.
Se sisälsi ginin ja greippimehun sekoitusta.
Tarkoituksena oli säästää kisapaikoilla baarihenkilökunnan aikaa,
kun juomia ei tarvinnut sekoittaa erikseen.
Long drink -nimi vaihtui asiakkaiden suussa nopeasti lonkeroksi.

50-luvulla juotiin paljon myös Pyynikin Helmeä ja King Colaa.
Lasten suosikkeja olivat Hartwallin keltainen ja punainen Jaffa.
Saunan jälkeen perheen lapset saattoivat herkutella
jakamalla pullollisen tai pari poreilevaa Jaffaa.


Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 82.

Kuva cc  Suomen valokuvataiteen museo/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 15.7.1957.
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17_r1_r57-9272_1.tif

 

Helsingin linja-autoasema

Vuonna 1958 juhannukseen hiljentyvän pääkaupungin ruuhkaisin paikka oli linja-autoasema.

Suomen valokuvataiteen museo, Kuvia kaikille -sivusto

Kuva cc  Valokuvaaja NS/Suomen valokuvataiteen museo/
Alma Media/Uuden Suomen kokoelma, 20.6.1958
Kuvan tunnus museon kokoelmissa: d2004_17-r1_r58-12470_1.tif

 

Honda Honda Honda e

Honda E ja Skoda Citigo-e iV ovat kaupunkiajoon suunniteltuja
pieniä ja ketteriä sähköautoja.

Saksassa uuden Hondan saa (vuonna 2020) 30 000€:lla
ja Skodan alle 20 000€:lla.

Lähde HS 14.9.2019 Ilkka Mattila & Kimmo Taskinen: Pakka uusiksi

Kuva © Helsingin Sanomat

 

Huoltoasema 50-luvulla Huoltoasema 50-luvulla Huoltoasema 50-luvulla

 

Huoltoasemien määrä viisinkertaistui 50-luvulla.

Kuva on kirjassa Muistoissamme 50-luku sivulla 73
kappaleessa 19. Henkilöautot.

 

Kuva c  Jussi Kangas / Vapriikin kuva-arkisto

 

Kaivopuistossa 1928 Kaivopuistossa 1928 Kaivopuistossa 1928

Rouva Mirja Tukiainen Lydeckenin talon edessä Kaivopuistossa,
Helsingissä vuonna 1928.

Vanha auto värityskuvana

Kuva cc (Flickr) Atelier Eric Sundström: Hopeagelatiinivedos.
Suomen valokuvataiteen museo

 

Keräilykuva: Aero Willys

Kahvipaketin keräilykuva 1950-luvulta.

 

Kuva © Paulig