Polkupyörä, lasten istuin ja puinen istumatuki

Kuvassa on naisten Crescent vuodelta 1952.
Se oli yleinen, mutta kallis laatupyörä, jonka laakeritkin kestivät.
Crescentin lisäksi polkupyörämerkkejä olivat mm. Jaguar, Tammer, Peto,
Tunturi, Pyrkijä, Haka, Tarmo ja Helkaman Hopeasauma.
Ulkolaisia pyörämerkkejä olivat ruotsalainen Monark sekä englantilainen Raleigh ja Hercules.

50-luvun alussa Jaguarista tuli Suomen suosituin pyörämerkki.
Tamperelaisen Kone ja Terä Oy:n ilmoituksista muistetaan
lentäväksi lauseeksi muodostunut iskulause “Ketterästi polkee vaari, vaarilla on Jaguaari”.

Pyöränkorjaus oli jokamiehentaito, toki pyörätkin olivat 50-luvulla yksinkertaisempia.
Vaihteita ei pyörissä ollut, joten rattaat ja ketjut kestivät paremmin kuin nykyään.
Tarakan tai satulan alla oli yleensä työkalukotelo, josta paikkaustarvikkeet löytyivät.
Pumppua säilytettiin usein käden ulottuvilla tangon etuosassa.

Polkupyörän puhjenneet sisäkumit paikattiin vaikka kesken matkan.
Kunnolla kuluneet kumit leikeltiin napakoiksi kuminauhoiksi.

Koska lastenpyöriä ei ollut, lapset harjoittelivat pyöräilyä aikuisten pyörillä.
Kuvassa ruohikolla näkyy lauta, jonka päihin on vuoltu syvennys.
Lauta asetettiin tangon notkoon, ja lapset harjoittelivat pyöräilyä sen päällä istuen.

Lastenistuimet olivat hyvin vaatimattomia, eikä kuvan pyörässä ole hameverkkoa.
Lapsen jalat saattoivat siis luiskahtaa pyörän pinnojen väliin.

Suomessa on jäljellä kaksi polkupyörien valmistajaa, Tunturi ja Helkama.

Kuva kuuluu Muistoissamme 50-luku -kuvapakkaan. Kuva 48.

Kasku
Poliisi: Valonne ei toimi. Nouskaa pois pyörän selästä!
Pyöräilija: Kokeilin sitä jo. Ei se auta.

Kuva © Kirsi Alastalo

Luokka: 1950-luku