Liikunta

Ylös, ulos ja lenkille!Säännöllinen liikunta pitää sekä kehon että pään kunnossa. Se katkaisee mukavasti arkirutiineja ja piristää. Vahvin näyttö yksittäisistä kaatumisen ehkäisytoimenpiteistä on liikunnasta. Liikuntamuotoja on niin paljon, että jokaisen on mahdollista löytää itselleen sopiva liikunnan laji, joka kiinnostaa ja pitää kuntoa yllä. Lihasten säännöllinen käyttö on välttämätöntä.

Fyysinen aktiivisuus hidastaa monia iän tuomia muutoksia. Se hidastaa myös muistin ja siihen liittyvien toimintojen heikentymistä sekä vähentää Alzheimerin taudin riskiä, ylläpitää tasapainoa ja notkeutta, vahvistaa luustoa, hidastaa lihasvoiman vähenemistä sekä parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Siksi liikunnalla on oma Käypä hoito -suositus muiden tutkimusnäyttöön perustuvien hoitosuositusten joukossa. Säännöllinen liikunta on osa pitkäaikaissairauksien (valtimotaudit, lihavuus, diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, ahtauttavat keuhkosairaudet, muistisairaudet, depressio, useat syöpäsairaudet) ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta - tarvittaessa yhdistettynä muihin elintapamuutoksiin ja hoitoihin. Terveydenhuollon ammattilaisten velvollisuus on kysyä liikuntatottumuksista ja liikkumisesta, kirjata tiedot ja kannustaa liikkumaan. Hyvä, asianmukainen hoito sisältää aina myös liikunnan. (Lue tutkimusnäytöstä suosituksen lopusta)

Reipas puolen tunnin kävely viitisen kertaa viikossa olisi hyödyllinen tapa. UKK-instituutti on koonnut kattavan tietopaketin aiheesta Ikääntyminen ja liikunta. Viikoittaisen liikuntaohjelman voi suunnitella liikuntapiirakan avulla. Sen voi tulostaa UKK-instituutin sivustolta. Säännöllisyyden tukena voi käyttää Eläkeliiton kuntokorttia. Kuntoutuksen edistämisyhdistys ja Voimaa vanhuuteen -ohjelma ovat tehneet hyvän motivointivideon (3min) Liikkuen Voimaa vanhuuteen. Videolla esitellään ikäihmisten liikuntaharjoittelun perusteita ja liikunnan hyötyjä. 
Periaatteita muistisairaiden henkilöiden liikuntaan hoivakodissa

Ideoita ikäpolvien yhteisestä liikunnasta

  • liikuntatapahtumat: joukkuekisat, turnaukset, teemapäivät, olympialaiset (esimerkki Roihuvuoren olympialaiset)
  • erilaisia joukkueviestit
  • Ikäpolvet yhdessä –kuntokortit ja liikunnan haastekampanjat
  • kävely-, pyörä- ja hiihtoretket luontoon ja muuallekin
  • ulkoilu ja pihaleikit
  • mölkky-, petankki- ja bocciakisat
  • suunnistus
  • luontopolut
  • uintireissut

Yhteistyötä näiden järjestämisessä voivat tehdä järjestöt, kylä-, kaupunginosa- ja asukasyhdistykset, päiväkodit, koulut, palvelutalot, kunnan senioritoiminta ja yritykset.

 

Ikäinstituutilla on monipuolista materiaalia terveysliikunnasta. Voimaa vanhuuteen -ohjelmassa koottiin Vinkkilaari, jossa  esitellään pieniä ideoita, oivalluksia ja helmiä iäkkäiden ihmisten terveysliikunnan toteuttamisesta.

 

Yhdessä liikkuminen ja liikuntapelit voivat olla erinomainen keino ryhmäytymiseen ja me-hengen nostattamiseen. Omien voimavarojen löytyminen voi tuottaa positiivisia yllätyksiä ja liikunnan ilo tuo hyvän mielen. Säännöllinen liikuntaharrastus myös jaksottaa elämää mukavasti - antaa muisteltavaa ja tarjoaa odotettavaa.

 

Perusta urheiluseura
Seniori- tai palvelutalolle tai hoivakodille voi perustaa oman urheiluseuran ja keksiä sille kannustavan nimen kuten Kanervakodin Karhut, Annankodin Sisu, Veteraanitalon Veikot, Muistolan Mimmiliiga, Teräsvaarit, Palvelutalon Palloseura, Veera-kodin Voimailijat, Senioritalon Rivakka, Honkakodin Hiihtoseura, Voima-Veikot, Veteraanikodin Viritys, Hoivala-Team, Nuukalan Naisvoimistelijat, Kilpa-Veljet, Iskujoukot. Urheiluseuraa ei tarvitse rekisteröidä, mutta sille voi tehdä tavoitteellisen toimintasuunnitelman, toimintakertomuksen ja valita tarvittavia toimihenkilöitä kuten isoissakin urheiluseuroissa: tiedottaja, kassanhoitaja, puheenjohtaja jne.  Urheiluseura voi haastaa muita vastaavia seuroja kisoihin ja tapahtumiin, joissa esim. suoritetaan yhteismaratoneja.

 

Monilla paikkakunnilla on Ulkoiluystävät-vapaaehtoistoimintaa.

 

Liikuntalaki
Kunnan tulee luoda edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja sekä järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.   (2 §)