Selkokieli

Selkokieli tarkoittaa yleiskieltä helpompaa ilmaisutapaa. Sitä tarvitsee Suomessa noin 430 000 - 560 000 ihmistä. Selkokieltä on Suomessa kehitetty 1980-luvulta lähtien. Selkokeskus on valtakunnallinen selkokielen asiantuntijakeskus.

Selkokielisiä tekstejä

 

Selkokirjoja          luettelo sopivista selkokirjoista
Itkonen, Satu & Gröhn, Tiina (toim.): Kuvamatkoja maalaustaiteeseen. Opas keskusteluryhmille. Kirkkopalvelut
Kartio, Johanna (2000): Suomalaisia viihdetähtiä. Opike.
Kartio, Johanna & Rajala, Pertti (2008): Suomalaisia taiteilijoita. Opike.
Kivi, Aleksis (mukauttanut Helvi Ollikainen ja Pertti Rajala 2012): Seitsemän veljestä. TSL
von Martens, Thomas (kääntänyt Ari Sainio 2006): Suuria ajattelijoita. Opike.
Mikkanen, Raili (2008): Suomalaisia suurnaisia. Opike.
Mäki, Outi (1995): Ruokajuttuja selkokielellä.
Raitanen, Anitta (1993): Kohtalo kuljettaa.
Raitanen, Anitta (1991): Niin paljon kuuluu elämään
Pertti Rajala (1990): Kirjeet kertovat
Rajala, Pertti (1987): Tehtaantyttö. Selkokielinen muistelukirja “pumpulin tytöstä”.
Rajala, Pertti (2000): Suomalaisia suurmiehiä. Opike.
Rajala, Pertti (2012): Helmi Haapasen sisällissota. TSL
Richter, Berylli & Raatikainen, Tarja-Tuula (1995): Arkiset askareet. Selkokielellä vuosisadan alun elämästä.
Sainio, Ari (2000): Suomalaisia urheilijoita. Kehitysvammaliitto.
Simola, Marja (2016): Jäähyväiset Viipurille. Kirjokansi.
Selkokeskuksen selkokirjaesite 2016-2017

Selkokirjoja netissä
Selkokielisiä tietokirjoja (Etelä-Suomen kaupunkien tuttuja lintuja, koiran hoitaminen, radio-ohjelman tekeminen, jokamiehen oikeudet ym.) on Papunetin sivuilla

 

 

Minä luen sinulle -kampanja helmikuussa 2017
Kampanjassa maahanmuuttajat toteuttavat lukuhetkiä iäkkäille ihmisille, joille lukeminen on hankalaa.
Lukuhetkien teemana on monikulttuurinen ja 100-vuotias Suomi. Ennakkotiedote

 

Kirjojen tekeminen
Papunetin Papuri-työkalulla voi itse rakentaa digitaalisia kirjoja kuten oman elämäntarinan, selkokielisiä tietokirjoja ja valokuva-albumeita. Kirjoissa on mahdollista käyttää tekstiä, kuvaa, videoita ja äänitiedostoja. Käytössä on mm. Papunetin kuvapankin yli 26 000 kuvaa. Valmiin kirjan voi tallentaa PDF-muodossa lukemista ja tulostamista varten. Kirjan rakentamisessa voit käyttää Vahvikkeen kuvapankkia.

 

Oppaita
Leskelä, Leealaura & Kulkki-Nieminen, Auli (2015): Selkokirjoittajan tekstilajit. Opike.