Välineitä

Monipuolisia liikkeitä pystyy tekemään ilman välineitä, mutta välineiden avulla

  • liikkeisiin voi saada lisää tehoa
  • liike tehostuu, kun huomio on välineessä eikä omassa osaamisessa
  • välineen avulla kehon vahvempia osia voi käyttää heikompien osien apuna

 

Jalkojen nestekiertoa voi istuenkin parantaa restoraattorilla. Se on kuin polkupyörä ilman pyöriä, satulaa ja ohjaustankoa. Pöydällä pidettävää restoraattoria voi käyttää käsien vetreyttämiseen. Sähköllä toimiva auttaa voimatonta raajaa ja laittaa veren kiertämään.

 

Kotoisia jumppavälineitä

Jumppavälineinä voi käyttää vappuviuhkoja, sukkahousuja, harjanvarsia, leveitä nauhoja ja ohuita huiveja. Huivi tai vappuviuhka kädessä tekee liikkeistä rennompia eikä huomio kiinnity niin paljon suoritusten vertailuun. Onpa tätä tarkoitusta varten tehty patalappujakin.

Monen kokoiset pallot ovat käyttökelpoisia. Soft-pesäpallo pysyy hyvin kädessä.
Värikkäitä, napakasti pomppaavia palloja saa virkkaamalla tennispallojen päälle muurausnarusta (muurarin luotilanka) kuoret. (Kuva Anna Polkutie)
Muurausnarua on kuutta hohtavan kirkasta väriä.

Ilmapalloilla voi pelata lentopalloa pöydän ympärillä tai parempikuntoisten kanssa seisten. (Verkoksi voi virittää narun.) Erinomainen väline ikäpolvien väliseen kisailuun. Palloon ulottuu helpommin, jos kädessä on rullattu lehti tai solumuovinen putkieriste.

Jumppana käy myös pyykkipoikien poiminta ja naruun laitto. Vaikeusasteita voi lisätä pyykkipoikien sijainnilla.

Tuolijalkapalloa voi pelata pehmeällä pallolla ringissä istuen.

Muovipulloja voi täyttää osittain vedellä tai hiekalla ja keilata tai pelata Mölkyn tavoin. Pulloihin voi piirtää numerot: mitä pienempi pullo, sitä isompi numero.

Keppijumpassa käytettävän kepin tilalla voi käyttää rullattua muovikassia tai rullattua lehteä.

 

Jumppanauha

Nauhan avulla voi venyttää lihaksia ja saada kiertoihin tehoa. Kehon voimakkaampaa puolta käytetään hyödyksi heikomman puolen vahvistamiseen. Ompele kirkkaan värisistä kankaista kaksinkertaisia kangasnauhoja kooltaan noin 10cm x 150cm. Urheiluliikkeet myyvät leveitä kuminauhoja, joita käytetään kangasnauhojen tavoin. Jos kumpaakaan nauhaa ei ole käytettävissä, käytä sukkahousuja tai polvisukkaa. Nauhajumpan ohjeita on myös tässä Vahvikkeessa.

 

Jumppanaru

Matonkuteesta sormivirkattu jumppanaru, josta kaikki piirissä istuvat jumppaajat pitävät kiinni, toimii osittain samanlaisiin tarkoituksiin kuin nauhat. Nyt käden nousua auttaa paitsi oma toinen käsi, myös naapurien kädet. Jumppanaru yhdistää kaikki samaan porukkaan.

 

Herne-, riisi-ja viljapussit

Ompele eri värisistä kankaista neliön tai suorakaiteen muotoisia pusseja ja laita sisälle pari kourallista kuivattuja herneitä, riisiä tai viljan jyviä. Väristä, sisällön laadusta ja määrästä riippuen pussit toimivat käytössä eri tavoin. Viljapussin voi viilentää pakastimessa tai lämmittää mikrossa.

Leikkaa isoon pahvilaatikkoon tai levyyn eri kokoisia ja muotoisia reikiä ja pisteytä ne. Pusseja yritetään heittää rei´istä läpi.

Jumppavälineeksi sopii myös renkaaksi solmittu köysi ja erilaiset rytmisoittimet.

 

Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA vuokraa liikunnan ja urheilun apuvälineitä kaikille ilman vamma-, diagnoosi- tai järjestörajoja. Välineet sopivat pääsääntöisesti itsenäisesti liikkuville. SOLIA kerää ja jakaa tietoa välineistä ja niiden hankinnasta sekä antaa koulutusta ja kehittää välineitä yhteistyössä niiden tekijöiden kanssa. SOLIA opastaa ja neuvoo, tarjoaa kokeilu- ja vuokraustoimintaa sekä auttaa oman välineen hankinnassa jakamalla tietoa ja antamalla asiantuntijalausuntoja. SOLIA on mukana myös eri tahojen yhteistyötapahtumissa ja osallistuu liikunnan ja urheilun apuvälineiden kehitystyöhön. Välineitä voi kokeilla SOLIA:n toimintayksiköissä veloituksetta. On olemassa mm. kahvallisia keilapalloja, joiden kahva vetäytyy pallon sisään sen irrottua kädestä.

 

Pelikonsoleiden liikuntaohjelmat

Televisioon kytkettävillä pelikonsoleilla ja niiden lisälaitteilla voi harrastaa monipuolista liikuntaa yksin tai yhdessä. Konsolipelit sopivat mainiosti ikäpolvien yhteiseksi toiminnaksi. Peliä ohjataan liikuttamalla käsi ja vartaloa. Omaa suoritusta voi seurata televisioruudulta. Ohjelmistoista löytyy tansseja, lihaskunto- ja joogaharjoitteita, tasapainopelejä. VTT:n tekemässä kuluttajatutkimuksessa 66–75-vuotiaat yllättivät pelaamisaktiivisuudellaan (2007). Toisin kuin nuorilla, pelaamismotivaatiota kasvatti pikemminkin ajan kuluttaminen ja yksinäisyys. Ikääntyvien ihmisten aivoja ja lihaksia verryttävät pelisovellukset ovat alue, johon VTT:llä keskitytään seuraavaksi.

Kahvakuulat ja käsipainot

Kahvakuulia ja käsipainoja ei kannata vierastaa, sillä valtakunnalliset liikunnan Käypä hoito-ohjeet suosittelevat kaikille aikuisille kestävyysliikunnan ohella myös lihasvoimaharjoittelua vähintään kahtena päivänä viikossa. Pienikin paino tehostaa vaikutuksia.
Ohjeita kahvakuulien käyttöön löytyy Suomen kahvakuula ry:n sivustolta (opas). Voimaharjoitteluohjeita on Terveyskirjastossa.
Viereisissä kuvissa kahvakuulana 96-vuotiaalla jumppaajalla vanha silitysrauta (kuva Minna Partti).

 

Nilkkapainot ja rannepainot

Nilkka- ja rannepainot lisäävät liikkeen vastusta eli tehostavat liikunnan vaikutuksia. Painot ovat tarralla kiinnitettäviä ja niitä voidaan käyttää myös vesijumpassa ja vesijuoksussa. Malleja ja kokoja on hyvin monenlaisia.

 

Hyppynaru

Kansakoulun välitunneilta kaikille tuttu naruhyppely parantaa yleiskuntoa, tasapainoa, motoriikkaa ja rytmitajua. Naruhyppely kuntouttaa lantio- ja jalkalihaksia. Narun kanssa voi hyppiä tasajalkaa, yhdellä jalalla tai vuorojaloin. Narua ei tarvitse pyörittää ympäri; myös alhaalla eteen-taakse-heiluttelu ja yli hyppääminen on hyödyllistä.

Samat liikkeet voi tehdä myös pantomiimina ilman narua, jolloin ei voi sotkeutua naruun ja kompastua!

Hyppynarua voi käyttää voimistelunauhan ja jumppakepin tilalla. (kuva Turun museokeskus)

 

Sauvakävelyyn tarvittavat välineet

UKK-instituutin ohjeet sauvojen ja jalkineiden hankinnasta.

 

Liikunnallisia pelejä myös Vahvikkeen Pelit -osiossa.

 

Motivointi
Liikuntaan motivoinnissa voidaan myös käyttää monenlaisia "välineitä":

  • kunniakirjat
  • palkinnot
  • mitalit
  • kuntovihot ja -taulukot, joihin kerätään suoritusmerkintöjä
  • kunto- ja toimintakykymittaukset, joista liikunnan vaikutus näkyy

Viereisen kuvan mitali on tehty kultamaalilla maalatusta vaneriympyrästä, jonka reunaan on vedetty raita kiiltoliimalla. Ripustusnauha on kukkakaupan nauhalahjoituksesta. Ruskeasta laatikkopahvista ja kanttinauhastakin saa näyttävän näköisiä mitaleja. (kuva Sari Sumulehto)